kaninspråk?
Hej!
Jag har en hermelin som har en massa saker för sig när han får springa fritt, som jag funderar på vad det betyder. Skulle vara intressant att höra om nån har någon tanke..?
T.ex. stampar han till med bakbenen? Jag har förut hört att de stampar när de är rädda för att varna varandra, men vid dessa tillfällen verkar han inte alls rädd.
En annan sak är att han ibland "faller" på sidan och lägger sig ner, bara för att resa sig på direkten. Så kan han falla 2-3 gånger på raken på samma ställe.
/Malin
Han varnar genom att stampa med bakbenen.
Vet inte varför dom slänger sig på sidan det gör en del av mina kaninet oxå :)
MVH John
Stampar gör dom dels för att varna. Dom kan också stampa för att dom blir otåliga, irriterade eller uppspelta. Om det är en hane du har som slänger i kull sej så har jag för mej att han gör han det för att "parfymera" sej med dofterna i sitt revir. Ofta kissar dom en skvätt innan dom rullar sej i den.
jag har en kanin som en ibland stampar med bakbenen. men han såg inet alls rädd ut. utan mer konsentrerad. kaniner kan stampa när de känner en främande doft som de inte riktigt vat vad det är. då kan de tolka det som fara. om du bor i en stad med mycket folk som går förbi och röker, snusar, skriker, och har annat för sig kan det vara en anledning :)
min ena kanin stampar nästan varjegång jag kommer med ''kvällsmat'' och jag tror min kanin gör så för den vill ha maten direkt och irriterad för jag tar sååå lång tid på mej ( som jag inte gör) och att hon är uppspelt men din kanin är nog som #2 sa =)
Dom slänger sig på sidan när dom känner sig trygga och mår riktigt gott.
Min kanin stampar med bakbenen när vi är på badrummet, det är där katterna vanligen är….så han känner kanske katternas lukt då kan jag tänka mig…han är kanske 6 veckor gammal ….