Annons:
Etiketter00-allmänt-kaninprat08-off-topicomplaceringshem-sverige
Läst 129 ggr
flocken
9/7/22, 6:11 PM

Sugen på att ta kull? Detta är min erfarenhet som omplaceringshem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

För varje inlägg jag läser om att privatpersoner vill ta en kull på sin kanin så får jag ångest.
Kanske min erfarenhet av allt kan få någon att ändra sin tanke.. Att faktiskt adoptera en kanin istället.
Det behövs INTE fler kaniner just nu.

Jag har åkt mil på mil för att hämta övergivna och dumpade kaniner som ingen velat ha.
Någon som tagit en kull men inte får de sålda.
Då har några underbara människor plockat upp dessa kaniner och tagit kontakt med mig. Så åker jag och hämtar.
Oftast har de varit i ok skick. Långa klor, lite sår och rädda. Två stycken fick somna in pga för svåra skador /sjukdomar.
De andra har efter rehab blivit underbara familjemedlemmar.

En unge som hämtades vid 7 veckor. Krävde stödmatning, veterinären flera gånger pga risk för amputation av en tå. Var bara skinn och ben.

En dvv hona gravt överviktig. En dvv ska väga 2,2-2,5 kg. Hon vägde 3,6 kg.

Folk som ringer och kommer med sin kanin som de tröttnat på. Klor så långa så de nästan växer in i tassarna.

Jag vet inte hur många gånger jag suttit här o gråtit av alla dumpade, misskötta djur. Att hur ska jag orka.

En gång hämtade jag 5 st djur på en resa.

Vem bekostar allt? JAG. Bara för att folk tröttnar på sina djur. För att de vill ha söta bebisar.

Snälla, tänk om. Låt Avel gå till riktiga uppfödare. För djurens skull.
Adoptera, adoptera.
Vill ni göra annat,
Hjälp oss som har omplaceringshem. Vi går på knäna.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

  • Redigerat 9/20/22, 9:22 AM av Niklas
  • Redigerat 9/23/22, 6:27 PM av [EM_L]
  • Redigerat 9/7/22, 7:16 PM av Pilspets
Annons:
flocken
9/7/22, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är den överviktiga honan som hämtades. Då och nu

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
9/7/22, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Här är den lilla vanvårdade ungen.
Idag väger hon 2,8 kg

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[I_love_iller1]
9/7/22, 6:18 PM
#3

Roligt att du skriver här! Jätte bra skrivet!

TatsuOni
9/7/22, 6:31 PM
#4

Jättebra att du tar upp det! Det behöver lyftas igen och igen!

Jag blir upprörd varje gång jag ser folk som vill avla på sina söta kaniner, gulliga katter o.s.v. Helt utan någon annan anledning än att det är "kul med söta små ungar".

Ska man avla, så ska det ske seriöst efter mycket pluggande om ämnet och med ett syfte som gynnar djuren i längden. Där man vill få fram sunda och hälsosamma djur, till en marknad där det finns en efterfrågan. Och så måste man försöka att sälja dessa till bra hem.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

flocken
9/7/22, 6:37 PM
#5

#4: senast i veckan såg jag ett inlägg på ett forum " panik. Jag får inte mina ungar sålda o har inte plats för alla"

Som alla svarade, skulle du tänkt på innan.

Är så fruktansvärt matt på att alla tar kullar. Låt godkända uppfödare sköta det.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

TatsuOni
9/7/22, 6:43 PM
#6

#5 Det känns inte som att man värderar sina djur alls när man håller på så.

Utsätter djuren för en dräktighet, födsel och allt som kommer efter, utan att ens ha läst på om det i fem minuter innan.

Det gör mig förbannad!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
flocken
9/7/22, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

#6: bara egoistiskt.
Visst, ungar är jätte söta. Men jag älskar vuxna gärna äldre.
Har just nu ett äldre par på 7 år inne och en annan medelålders hona. Så mysiga.

Den överviktiga honan har verkligen blommat ut.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Pilspets
9/7/22, 7:16 PM
#8

Superbra!
Har nålat.


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


[Rose-girl]
9/7/22, 8:31 PM
#9

Tack för din artikel!
Mina kaniner kommer visserligen från uppfödare, jättefina kaniner. När de är gamla nog kommer jag boka in de för kastrering. En fördel med att kastrera hondjur som man ofta inte tänker på utöver att slippa hoppsan-kullar och tjuv-parnings-kullar är att man helt eliminerar risken för livmodercancer. Däremot är båda mina katter födda hemlösa, två jättemysiga kattpojkar. Jag adopterade de från ett litet katthem utanför Uppsala, har inte ångrat mig en sekund.
Hade djurhemmet här inte stängt hade jag kontaktat de och tittat på kaniner.
Det är helt sant att för varje djur man adopterar så finns det plats för en ny.

Herveaux
9/7/22, 9:06 PM
#10

#0: Folk som "bara för att"-avlar får mig att se både rött och svart. 😠
Det är liv det handlar om. Både ungarnas men också honan som ska bära och föda fram kullen utsätts för stora risker. Även när man gör allt rätt kan saker gå fel.
Fruktansvärt fel.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
9/7/22, 11:52 PM
#11

Kan aldrig pratas om för mycket!

Dessutom alla som tar kull på sina "söta fluffbollar" utan en tanke på pälskvalitet och vad det kan innebära för djurens framtid!

https://www.instagram.com/p/CVyN6nEKN2d/ Bild tre och fyra visar hur ihop tovad Wulfes päls var när han blev räddad från sitt tidigare hem. Han var även jättemager under all päls. (Vissa tovor var flera cm tjocka).
Moira kändes först som att hon var tjock och hade stor hakpåse men det visa sig vara rejält ihop tovad päls.

Wulfe hade sånt obehag i huden (så han fick panik vid hantering) och fick tovor trots att pälsen var nedklippt så i samråd med veterinär beslutades det att han fick somna in (på tok för ung).

Kämpar fortfarande på med Moiras päls (som inte är riktigt samma mardröm som Wulfes men inte någon enkel "angorapäls" heller).

Så avla inte om du inte vet vad du gör (speciellt inte blandras avla på långhårskaniner) och är beredd att behålla alla ungar (eller ta tillbaka sålda ungar när familjen inte längre har tid/ork för dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.
[EM_L]
9/23/22, 6:28 PM
#12

Har satt inlägget på löpsedeln! Också en liten upp puttare här :)

Upp till toppen
Annons: