Hjälp!
Hej, jag har en hermelin blåzobel hona hemma som är 9 månader nu, men jag har ett problem hon tvättar sig inte, inte vad jag kan se eller märka, hon sitter i sitt bajs vilket leder till att hon får bajs i rumpan. Så jag får tvätta henne minst 2-3 gånger i veckan:/
Jag har pratat med uppfödaren och hon har inte haft något problem med detta innan. Avföringen ser fast och bra ut som alla mina andra kaniner.
Är det någon som har några tips på vad jag kan göra?
Vad ger du henne för mat? Jag känner flera som har gett sina kaniner fel mat vilket resulterat i liknande!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Hon får svenskafoderskaninpellets som hon haft sen hon var liten. Men det är inte det att hon är lös i magen utan det är det att hon inte tvättar sig och hon sitter i sitt bajs.
Kaniner tvättar sig delvist för att visa att dom mår bra och är friska, så de låter lite oroväckande med tanke på att hon sitter i sin avföring också, är hon stressad på något vis? kaniner döljer sin smärta så kan vara svår att se om hon har ont någonstans.
Är det Svenska Foder för kanin & Marsvin? (blå påse)
Många som haft problem med det fodret (inkl. jag)
Mångas kaniner har dött, å det visar sig att alla de kör med det fodret.
Här dog 3st och en blev ganska svag, sen bytte jag foder och han blev ''som ny''.
Så om du kör med det fodret, så hade jag testat att byta!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Okej, tack så mycket för tipset. Ska testa detta :)
Berätta hur det går sen :)
Hon har nu den senaste veckan hållit sig ren själv, tror dock att det är för att hon blev parad i början av veckan, så att hon kanske har "mognat" lite nu. :)
ursäkta men varför para en kanin som kan vara sjuk och är i de stadiet där hon inte tvättar sig själv?
För att hon har aldrig varit stressad eller sjuk hon har bara inte haft kläm på hur man tvättar sig själv och hon har och mår hur bra som helst.
#9 alla kaniner vet hur man tvättar sig själva, de är som naturligt för dom.