Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett01-avel-genetik-uppfödning
Läst 1404 ggr
Beatrice_Love_Kaniner
1

Ny hermelin - färg?

Hejsan!

Idag fick jag min nya hermelin kanin Uni! Hon har full stam och är i färgen rex siames. Hon är helt undebar och sjukt söt för hon är som en kaninunge som får plats i två händer.

Men jag är ny med det här med stamtavlor - jag vet att det inte ska vara några luckor och det är det inte. Alla förföräldrar är regestrerade och så vidare. Men modern och mormorn har inget stamboksnummer (gör det ngt?) Och i stamtavlan står det också hur många det var i kullen osv… Kan jag fylla i vad hon heter för det står inget där heller( allt annat är i fyllt) Förutom något Champion poäng - vad är det? Sedan så står det också såhär:

STAMBOKFÖRD

Exteriör __________ = ___________ Poäng (inte i fyllt)

Stamboknummer ________________ (inte i fyllt)

Dommare _________________________________ (Inte i fyllt)

Uppfödarnummer höger öra ________C16_____

Ort/datum__________

och sedan på baksidan så står det:

Övergått till ny ägare: och där är inget ifyllt…

Sedan så undrar jag om hennes färg går att avla med blå zobel? Är det godkänt?

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Beatrice_Love_Kaniner
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uni:

Beatrice_Love_Kaniner
1

thihi, snigeln försöker ta sig in, den är borta nu och anledningen att det står en transportbur i buren är för att hon skulle känna sig trygg och därför satte jag in den - annars har hon ett stort hus bakom transportburen

Lina R
1

Om dom saknar stamboksnr är det en lucka! Längst ner till vänster fylls i när du stambokför henne. Men hon har ju två luckor så du kommer få söka dispens.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Beatrice_Love_Kaniner
1

#3 oki, tack… Bad är dispens?

Lina R
0

Man får inte stamboksföra en kanin med två luckor om det inte är av särskilda skäl, ex sällsynt färg. Men du behöver få en hyfsad poäng, över 90p för att ha en chans på dispens. Om hon inte får dispens måste hennes ungar i sin tur nå upp till dispenskraven om de ska kunna stambokföras. Men kontakta hennes uppfödare och fråga varför de saknas :-). Hon kanske bara missade.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se