förändrad kanin
Hej!
jag vänder mig hit lite i hopp om att ni kanske ska ha en aning om vad som hänt med vår fina lilla kanin.
han är en hermelinkille på 5,5 år. vi har haft honom hela tiden och han har alltid gått fritt hemma hos oss med undantag för natten.
det har aldrig varit några problem och han har alltid gjort sina behov i sin toalett, aldrig någon annastans, knappt ens i övriga delen av buren, alltid varit snäll och kelig på sina egna villkor.
nu senaste månaderna har något hänt.
han började dricka extremt mycket, från att ha druckit 1-2 dl om dygnet är vi nu uppe i ~5 dl och säkert mer än det om han fått.
hans vattenskål rymmer ungefär 2,5-3 dl beroende på hur mycket man fyller, såklart, på morgonen är den tom, vi fyller på nytt och på kvällen är den allt som oftast tom igen.
han kissar ju som ni förstår vansinnigt mycket av detta..
han äter hö som en mindre shetlandsponny och jag fyller hans höhäck så gott som varje dag, från att förr fyllt på en gång i veckan..
senaste dagarna har han börjat bajsa i soffan, under bordet där han brukar ligga, igår kissade han även i soffan, något han verkligen aldrig har gjort. buren är sjukt stökig med bajspluttar precis överallt.
det går över huvudtaget inte att ha några saker på golvet, vi har en son på snart tre år som nästan dagligen får sina leksaker sönderbitna, han ger sig på ALLT, sitter min son i soffan och äter en macka är han där på några sekunder och försöker ta den från honom, han har vält ner och hoppat in i chipspåsar,
förra veckan bet han sönder en nappflaska..
försöker ju självklart att plocka undan från golven, men med en yvig treååring är det ju grejer överallt hela tiden och det känns så himla tråkigt att hans saker går sönder och bara är att slänga när kaninen varit framme. självklart har han ju bitit sönder en och en annan leksak under åren precis som han har kapat några mobilladdare som legat i vägen, men nu äter han verkligen på ALLT, dagligen!
pinnar ratar han, alltid gjort, försöker istället lägga ut nån kartongbit eller nån tjockare tidning men det hjälper inte..
vi har varit hos två olika veterinärer för hans drickande, först hos våran distriktsveterinär där dom tog ett blodprov som jag tror analyserades uppåt väggarna, för värdet dom fick ut var helt galet och inget som stämde överens med referensvärdet för kanin, istället fick vi åka till djursjukhuset i jönköping där dom gjorde ultraljud på urinblåsan och kollade lever och njurar samt tog en odling på urinen, men hittar inget fel. där togs inget blodprov för dom trodde inte deras apparater skulle kunna analysera rätt..
deras rekommendation är att vi åker till göteborg med honom för att där försöka få någon förklaring i varför han dricker så extremt mycket och visst, det kan vi ju göra, men det är en resa på 15 mil enkelt håll så man vill ju ändå veta om det är lönt…
jag börjar nu mer och mer fundera på om han är deprimerad på något vis, har förstått att kaniner kan börja dricka mycket av det.
men jag tänker att en depression skulle te sig på annat vis än att han blir alldeles tokig i att bita sönder saker…
för tillfället är det inte alls speciellt roligt med en kanin, och jag saknar vår snälla lilla kille som alltid varit lugn och kelig.
nu är det mest min son som blir rädd och ledsen när han får en tokig kanin hoppandes i ansiktet för att han vill ha hans mat..
vad gör man? är det någon som varit med om något liknande förr och kan ha en aning om vad som är fel, om vi ska fortsätta utreda vidare vad som är fel?
Har aldrig hört talats om förut! Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra själv, men om du inte får så bra respons här så tycker jag att du självklart skulle åka till den där veterinären. uch vad jobbigt!
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
De första jag tänka var att han är sjuk på något sätt men om ni varit hos vettan och allt vet jag då inte, brist på något kanske? testa byta ut fodret sakta och se om de blir förbättring, kan vara åldern som spökar också
Just nu får han ingen pellets alls. Bara hö. Han är lite på diabetes-diet om det skulle varit så att det var det som var tokigt. Men han blev nästan bara tokigare utan… ;)
Hmm, känner igen det där. Hade en kastrerad lejonhuvad kanin själv, förut, som drack som en kamel. Och jag vet inte riktigt vad som tog åt honom.
Han drack 1,1 liter per / dag. Det är verkligen sjukt. Och han kissade ju därefter också! Och uscha!
Men sen flyttade han hem till min mamma och syster, och sen blev han världens underbaraste O.o
Vet inte om det kan vara någon protest grej? Kanske han inte får lika mycket uppmärksamhet längre? Avundsjuk?
Är han kastrerad? Annars kanske det kan vara en idé å prova
kastrerad är han sen 2,5 år tillbaka, han humpade våra fötter som en galning, efter det blev han så lugn och snäll ;)
jag har också tänkt att han kanske är avundsjuk på något, han får ju inte samma uppmärksamhet längre som han fick när det bara var vi och kaninen, men det är ju inget som ändrats på de senaste tre åren och det är ju först nu han har har blivit konstig.
nu är jag dessutom föräldraledig med vår andra son så jag är ju hemma hela dagarna så sällskap har han ju hela tiden..
igår kissade han i soffan igen så idag är han i buren.
känns så himla tråkigt för han har alltid varit världen goaste lilla kille och alla blir glada i honom för att han är så speciell men detta är verkligen inte roligt..
Men gud så konstigt… 
Det är inte för varmt åt honom då? Kanske understimulerad?
Ja alltså, allt är ju möjligt.. Men för hans del har liksom inget förändrats, han har inte mer eller mindre att göra idag än han haft innan, men han kanske har tröttnat, jag vet inte.. :)
Men får han några grönsaker förutom höet?
Det kan ju faktiskt vara så att han känner av någon brist, som inte blir tillfredsställd av enbart höet.
Kan du prova att ge han fiberrikt kraftfoder (ex Cuni Complete är lätt att få tag i på djuraffärer), en msk på morgon och en på kvällen för att se om han lugnar ner sig av det?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Han är en otroligt kräsen herre och äter typ bara morötter, vi provade med mycket när han var liten och då åt han inte ens det.. Så nej, grönsaker är vi tyvärr väldigt dåliga på. Får väl testa lite igen kanske.. Han har ätit Lottie morot&äpple-pellets alltid. Ska kolla om jag går tag på cuni. Kan han lugna sig av det alltså?
Jag tänker såhär:
Han kanske faktiskt ÄR hungrig. Höet han får kanske inte ger han allt han behöver, det är ju få hövallar som är särskilt artrika idag.
Men jag undrar också - har ni provat att avmaska han?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Avmaskat har vi inte gjort. Har aldrig gjort det på kanin, hur gör man? Finns det på Apoteket precis som för katt/hund? Hungrig är han ju onekligen, så mycket som han äter.. Vi fick tid i Göteborg på tisdag.
Axilur finns på apotek, för katt och hund. Flytande i bananmos är lättaste sätet tycker jag.. Om veterinären säger att kaniner aldrig får mask, så välj en annan vet. De uppgifterna är baserade på kaniner som varken får hö eller gå på gräsmatta. ALLA djur som äter växter som växt utomhus kan få mask.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Haha, jaa, förhoppningsvis får ju alla kaniner hö… :) Är det någon som har erfarenhet av blå stjärnan i Göteborg?
Inte produktionskaniner utanför Sverige. Och inte alla kel/utställnings i USA heller… och vats bedrivs forskningen?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Nä, och förmodligen får inte alla kaniner i Sverige det heller. Tråkigt nog!
Kaninen är för den intresserade fullt frisk. Iaf fysiskt frisk. Det extrema drickandet tros vara en fix idé så vi ska därför begränsa hans vattenintag till max 2,5-3 dl om dagen. Vi ska försöka med det i några veckor sen skulle vi se hur det gick och bolla vidare lite med veterinären. Hans extrema tuggande kunde vara ett stress-symptom eller att han var uttråkad, jag antar det sistnämnda. Annars var han en fin herre med mycket hö i magen. Haha