Desperat efter hjälp!
Jag skriker efter hjälp just nu. Jag har 4 kaninungar, hermelinungar på idag 13 dygn. Den största vägde för 2 dygn sen 156 gram, den minsta 52 gram. Idag väger den största 188 gram, och den lilla har gått ner ett gram, så han väger 51 :S De andra 2 ligger runt 140 och 120..
Jag har stödmatat den lilla i en vecka nu, i början 3 gånger per dag, dom senaste 5 dagar runt 5 ggr per dag. Men han går inte upp! :S Han känns svagare nu också, han vill bara sova i händerna, och man måste väcka honom för att han ska fortsätta dricka, men ibland vägrar han bara dricka.. Jag behöver verkligen råd.. Om jag ger honom ersättning har han ju bara 30 % chans att överleva. Vad ska jag göra?! Jag vill göra ALLT för att han ska överleva. Ni anar inte hur mycket jag har fäst mig vid honom..
Hur mycket vägde era hermelinbebisar vid 13 dagar? (eller vid 2 veckor - 14 dagar?)
SNÄLLA, hjälp!
Putt.. det är bråttom! Snälla någon, svara!

Jag hade iallafall testat att lägga mamman på rygg och låta ungen dia ett par gånger om dan i kanske 5 minuter. :)
Jag skulle helt klart inte ge upp iallafall! :)
#3, tack! Det är dock det jag har gjort den senaste veckan.. Och han går ändå inte upp :'(

Hmm okej, det låter ju inte så bra, man kanske kan göra det och ge mjölkersättning, annars så kanske det vänder snart och han går upp massor i vikt. Hoppas det blir bra i slutändan!
Igår vägde han 50 gram, han hade gått ner 1 gram. När jag vägde honom 3 TIMMAR senare, så hade han gått upp 5 gram! :O Han ville dock inte äta alls, men de kan jag ju iförsig förstå. Under natten gick han upp 2 gram till, alltså till 57. Jag har även köpt ersättning, men varken igår kväll, imorse eller förut så ville han äta. Varken ersättning eller av mamman. Sen gick han ner 2 gram idag också.. Han ligger alltså på 55 gram nu. Han har öppnat båda ögonen nu och verkade väldigt livlig. Jag ställde honom på en matta och han sprang som bara den efter mamman. Så han verkar ju pigg annars.. Men om han inte går upp under natten eller imorgon, så åker vi till veterinären på torsdag. Om han lever då vill säga… Betvivlar dock att veterinären kan undersöka en sådan liten unge…
Hur har det gått med den lilla parveln? Hoppas att det gått bra
Jodå, det har gått bra ^^ Han har inte gått upp så mycket mer, vägde 64 förut, gick ner till 62 igen. Men han lever, han verkar livlig och han tvättar sig = inte sjuk. Han har även växt! :) Dom kryper runt i rummet hela kullen och dom verkar må bra :) Hoppas det fortsätter så bara!
O skönt att höra, håller tummarna för den lilla krabaten.
Han vägde idag 65! :)
oo duktig liten bebis,
67 nu! :D
oj då kankse det har vänt nu för den lilla krabaten, håller tummarna.
För cirka 1 timme sen när jag kom in i mitt rum, så låg han där, mitt på golvet, död :'( Vi har båda kämpat så hårt, och nu hatar jag mig själv för att jag lät honom kämpa trots all hans smärta. Han var så mager att han antagligen dog av svält. Känns som jag fått en kniv i hjärtat och jag vill bara dö själv nu. Jag vet inte vad jag ska göra :'( Jag har låtit honom lida i 3 veckor :'( Han var mitt allt.
Nej fy vad tråkit. Gläds åt den tiden ni fick och att du gjorde allt vad du kunde. Det vet nog lilla ninen om och han vet att han var älskad. Det är det viktigaste.
Men kom ihåg att det inte var dit fel, du gjorde vad du kunde och ibland slutar det sorgligt.
En del kaninungar dör, så är det bara. Om den inte klarar av att själv få tag på nog med mat från mamman så kan det faktiskt hända att det är något fel på den.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Det låter som att du fått en s.k "mupp" i aveln.. Muppar blir inte mer än några veckor tyvärr. Hermeliner bär tyvärr ofta på dvärggenen som ger muppar :/
Ja, jag funderade på det också.. Men han va normalstor från början, fast efter några dagar började han halka efter.. Han såg dock helt normal ut, förutom att hans sista dagar, så var hans huvud rätt stor gentemot kroppen. Fast jag trodde de var för att han va så mager 'i' kroppen…
Om du kollar här så ser du bilder och lite filmklipp på honom.. Tror ni han är (var) mupp?
Han var nog mupp :/ Men gud så söt!!
Okej, jag som trodde att han inte va de :( Ja, han va verkligen speciell! :)
Coccidios ger dessa symptom, veterinär skriver ut sulfa för behandling. Jag hade tre sjuka i sista kullen, två dog ändå men en överlevde. Och två var helt friska hela tiden. Jag vet inte vad man ska tro om det här med mupp eller fader som det kallas på engelska. Ja, jag vet inte!!?!
ph77