Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett: 01-avel-genetik-uppfödning
Läst 1420 ggr
[RoxannaH]
0

Stödmata kaninungar?

Idag har mina 6 bebisar blivit 4… 2 är jätte små. Ska man hjälpa till att stödmata dem små, eller ska man låta livet ha sin gång? Obestämd

Vad i så fall, stödmatar man med?

CorneliaAndersson
0

Prova ha mamman i famnen å lägg henne på rygg, lägg sedan ungarna på hennes mage å låt de hitta spenarna (heter det så?? ;)) så hittar de spenarna å kan dia :PP

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[RoxannaH]
0

Har du provat det?

OneSound
1

Jag har prövat de #1 tipsat om. Det funkar, men stressar honan lite. Om man tar det lugnt går det dock bra. Har även nappat upp en vildkanin (då ingen ville ta den, skadad av katt osv) med någon formel jag hittade på nätet. Tror de var fil och honung i..?

Men var jätteförsiktig om du bestämmer dig för att stödmata, sätt bara maten vid läpparna eller pyttelite i munnen åt gången.

Aut viam inveniam aut faciam

CorneliaAndersson
0

#2 MÅNGA gånger!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[RoxannaH]
0

Idag är det bara 1 unge kvar… Mamman har ätit upp de andra. Varit tvungen att avliva 2 av dem för att hon börjat äta deras rumpa och framåt, så de legat och skrikit. Gråter

Zakarias
0

#5 Åh, vad trist. Finns det några andra djur som skulle kunna störa henne? Hon kanske känner sig hotad av dem isf… :(

[RoxannaH]
0

#6 Hon hade inte bott här så länge innan ungarna kom, så jag tror att det kan vara stressig miljö delvis Rynkar på näsan

Zakarias
0

#7 Mm, det kan nog vara så. :/

Ph77
0

Har du en unge kvar? Stödmata med kattmjölksersättning (lagom balans i fett osv.) Finns i välsorterade djurbutiker eller vet.klinik. Ge ofta! Typ var 3:e timme. Lycka till!

ph77

[RoxannaH]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det bara 1 unge kvar. 3 ½ vecka gammal. Så den behöver ingen stödmatning. Riktigt stor och fin. Dock vet jag inte än om det är en han eller hon. Hihi.

Här är en bild på "Bäbis"

Ph77
0

Kul!

ph77

Rajas
0

Vad söt hon/han blivit!

Mvh Millan

[RoxannaH]
0

Japp!

Tycker du kan komma hit och titta rumpan och säga om det är en han eller hon Flört

Rajas
1

Självklart!

Mvh Millan