Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 2280 ggr
vitsvart
0

Kanin äter inte efter kastrering!

Hej!
Jag börjar bli lite orolig för min hermelin som jag kastrerade tidigare idag. Sedan han kom hem har han inte ätit något vad jag har kunnat se. Har gett honom tillgång till hö, pellets, gurka och morot men han vill inte ha något av det. Han rör sig inte speciellt mycket heller utan sitter gärna på samma ställe i flera timmar. Han verkar inte dricka vatten heller?!

Hur ska jag göra? Han måste ju börja äta snart så att hans mage inte börjar krångla..  :(

isafisa
0

Hur länge har han varit hemma? Min hane var också väldigt slö och åt knappt i början. Kan ta ett tag innan han piggnar till :)

vitsvart
0

6 timmar ungefär.. Kanske jag som oroar mig i onödan men.. Veterinären sa att hon var tvungen att ge "ganska mycket narkos" (?) för att han var svår att söva.. Kanske har något med det att göra också?

isafisa
0

Ja det kan det absolut ha, djuren brukar vara ganska groggy efter det :) Min hund var då helt borta hela dagen efter att hon sövts ned på morgonen, och en hund är ju större än en liten kanin :)

vitsvart
0

Usch jag kommer inte att kunna sova ändå.. får gå upp då och då och kolla till honom.
Han har börjat röra sig i buren men verkar inte vara så pigg på att äta än.. Ligger mest uppe på sitt hus och blundar! :)

Eidesdotter
0

Nu har han väl börjat äta gissar jag, men om han fortfarande inte är sugen kan du ge morotssaft, morotspuré eller liknande i pipett i munnen (försiktigt så han inte sätter i halsen), bara så att han får smak på mat och kommer igång.

Min hane tog nästan en hel dag på sig att börja äta efter sin kastrering. Efter en annan operation satt jag halva dan och matade honom med små bitar av hans favoritmat. Han åt ett litet persiljeblad i timman typ, men den gången blev han piggare fortare.

Hoppas din lille kille mår bra nu!

vitsvart
3

Hej!
Ja, nu äter han ordentligt igen men det tog tid! I två dygn fick jag sitta med morotspuré i pipett och försöka få i honom det. Vi var inte bästa vänner under de dygnen vill jag lova men tillslut så började han äta själv! han åt bara hö under de första dagarna men nu har han börjat med pellets igen så det är skönt att det går åt rätt håll!

Rajas
0

Vad skönt att han började äta igen! Finns inget värre än oro för sina små älsklingar!

Mvh Millan