han vill inte ha toan!
Hej, Jag har e liten harmelin hane och han vill inte använda hans toa. Jag har ställt in den där när han var liten där han brukade kissa och bajsa men han bara kastade runt den han satt aldrig i den och kisa och bajsa han bara lekte och höll på. ja pröva att sätta fast den men han fick lost den. Vad kan det bero på ?
tror inte det är något konstigt, han vil nog bara ha något att göra! Aktivera honom med andra leksaker o annat…
Sedan skulle jag sätta fast toan ordänkligt (borra fast den?) och sedan lägga lite bajskulor i den toan så att han fattar att det är d'r han ska baja… :D
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#1 Ok tack ska imorgon försöka fixa leksaker och allt, Men nuförtiden så brukar han kunna göra lite överallt i buren finns det någon anledning till varför?
#2 någon anledning ser jag inte.. Asso det är inget "fel" på honom, vissa andvänder bara inte lådor eller "bajshörnor"
Men rengör som sagt buren och lägg allt "behov" där du vill att han ska fortsätta - låt det vara skitit där ett tag så att han fattar…
Min kaninunge vil inte heller kissa i sin toalett, han gör det ibland men han väljer hellre ett annat hörn, och när jag sätter toan i det hörnet kissar han i ett nytt hörn osv. Men jag har lagt hal i ena hörnet och hö i andra, och sedan hans bitpinne i 3e, så det bara är toan kvar och så sätter jag ner honom i toaletten direkt när jag har kelat ed han (han brukar vara kissnödig då) och han kissar nästan bara i toan nu :D
Min grannes kanin höll på och flyttade sin toalett, så dom tog bort den, och deras kanin kissar bara i ett hörn, så det funkar ju utan oxå :)
#3 Okej, Men ska pröva idag med mera leksaker och ska jag ställa in toan där han mest bajsar och kissar. :) #4 Ok, Ska också börja sätta honom i den. :-)
Nu är min kanin lös och har en liten kattlåda som toa låda, men ett tag hade jag lådan i buren (fast burdörren var alltid uppfälld) och den var fylld med spån, för han föredrar att uträtta sina behov i spån och inte halm. Detta är självklart individuellt och olika från kanin till kanin. Resten av buren var inte inredd med spån alls. Så ett tips är att bara ha lådan med spå/halm eller vilket underlag han föredrar att kissa och bajsa i och något annat i resten av buren. Sen, som sagt använder jag en liten kattlåda som nästan tr upp halva burutrymmet och det kan ibland funka att byta till en lite större låda. Vissa vill ha mer utrymme och så blir de svårare att kasta runt en större låda. Hoppas att nån av tipsen funkar :)
#6 intressant! :)
Prova att sätta höhäcken vid toalätten. Har hört att det ska funka om man har matta. Pluttar kommer ju lite när dem vill så de kan man inte göra så mycket åt :)
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
#6 Aa bra tips! #8 Ok Det kan jag ju också pröva.