Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1264 ggr
matildak
0

äter som hästar!

hej jag har ett par hermeliner som jag fick i september ( orkar inte räkna ut hur gamla de är nu) och de äter som hästar! de äter upp allt sitt hö på en dag och matskålen är tom på en timme! moroten är borta efter ca två timmar. är detta normalt?

conejos
0

hö ska dom alltid ha fri tillgång till.

hur mkt pellets får dom? :)

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

matildak
0

pellets har de inte. de har liksom foderblandningar. pellets,torkad morot, banan,salad, ocj lite annat

MoaLarsson
0

Hö ska kaninerna alltid ha fri tillgång till. För att förebygga att dem kastar i sig höet kan du köpa en höboll och hänga upp inne i buren. Då får dem tänka och arbeta mer för att få ut höet :)

matildak
0

åå jag som precis köpt hö nät!Förvånad

Fridaaaa
0

#3 Höboll är inte heller så bra, för dem får böjja mycket på nacken.
Bättre att slänga in en hög i en hörna, mer naturligt för dem

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina R
1

Hö ska dom som sagt ha fri tillgång till. Kraftfoder (blandningen du ger) 0,25-0,5dl om dagen. Äter dom upp det fort ska dom inte ha mer.

Det är fullt normalt att dom äter fort, men som sagt, dom ska få allt hö dom orkar äta =). Därför är det smartast att köpa höbalar från ett stall/höbonde, småpåsar från affären tar slut jättefort.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

matildak
0

haha höbalar, okej:)

Wida
1

Jag vet inte om kaniner kan få mask i magen, men i så fall kan det ju vara orsak…

Lina R
0

#8 - Ja, alla djur kan få mask. Men TS kaniner verkar först och främst få för lite hö, ingen liten kan äta upp 100g (full stor höhäck) på 1 timme.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

matildak
0

ne, de äter inte så mycket nu längre. men de är verkligen mina små gottegrisar. hö äter de inte så fort längre med blandfodret bara kastar de i sigGlad men jag räknar det som normalt:)

[ElisabethYL]
0

Ett litet tips om du bor i lägenhet är att köpa en 130-liters samla på ikea (eller motsvarande) plastbalja att bära in höet i, så skräpar det inte ner hela trapphuset…

En tanke som for genom skallen på mig (vet inte om jag är ute och cyklar nu), men att blanda höet me bottenströet så blir det ungefär som att äta gräs ute för de… (har inte riktigt tänkt tanken fullt ut, men skriver den här ändå)