Behöver råd & hjälp
Hej alla kaninägare!
Vi fick en förfrågan om att ta in en omplaceringskanin, en hermelinhona, som familjen upptäckt de inte var så roade utav.
Det har inte bott småbarn där, utan kaninen har varit ute varje kväll 2 tim o gått bra samman med förra hushållets katt.
Igår for vi o hämtade henne och hon var skakad utav resan o omställningen, vi lät henne vara en liten stund i reseburen medan vi ställde iordning hennes bur med samma strö hon hade hos fd ägaren för att skapa så trygg miljö som möjligt för henne.
Hon saknade dock hus o vi hade inget som passade henne så jag la in ett marsvinshus upp o ned med halm i o den skuttade hon i o sov i hela natten.
Vi lät henne vara ifred så hon fick chans att lära känna dofter o ljud (vi har sedan tidigare 4 hamstrar varav en prat-piper väldigt mkt & 3 st marsvin som givetvis visslar o kuttrar).
Efter några timmar ska jag lägga in en morot o en bit knäckebröd o då börjar hon att tokskälla o göra utfall emot mig.
Jag sitter helt still o talar lugnande, hon dunkar inte med bakbenen men hon fortsätter skallet o utfallen emot mig, som att försöka stångas.
Så jag drar sakta ut min hand o då skriker hon o börjar stampa o agerade jättestressat i nån halvtimme efter detta.
Under natten är hon helt ifred, på morgonen utfodrar min 9-åriga son alla djuren med grönt o ska byta ut morotsbiten till en färsk varpå hon gör samma utfall emot han så han blev jätterädd.
Jag var o böt vatten o då skällde hon o stampade.
Så fick hon va ifred under dagen, efter skolan slutat så gör min son ett försök att stoppa in handen o prata snällt med henne, hon låg ned vid tillfället o kastar sig upp o stångar bort hans hand o grymtar till o stampar några ggr.
Nu undrar jag, alltför stor kaninerfarenhet har jag inte, men såhär har jag aldrig tidigare varit med om?
Vi har varit kaninvakt flertal ggr under sommaren till olika kaniner, bland annat 2 hermelintjejer som var här i 2 omgångar, ingen har betett sig såhär?
Som "värst" var en stor kaninhona som mer såg ut som en hare, hon var skygg o arg första timmarna o hon kunde även säga ifrån ifall hon ansåg att det blev för stojigt hemma när sonen spelade tvspel eller liknande, men det gick snabbt över o hon var lättmutad i form av grönsaker eller en promenad utomhus i koppel.
Hon har inte ätit elr druckit sedan hon kom, jag tycker detta visar väldigt stor stress, men hur länge kan man förvänta sig detta hålla i sig?
Det låter verkligen inte bra och du har rätt i att hon verkar vara väldigt stressad. Har du satt in något hus än? Annars kan du sätta ett skynke eller något över en delen av buren. Lägg inte maten där så hon iaf kan äta.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Sätt även in denna på kaninifokus. Där kommer du att få många bra svar.
Hon hade inget hus o jag hade inget som passade henne men jag la in ett marsvinshus av trä upponed som jag fyllde med halm, där sov hon första natten. Har även lagt en pläd över halva buren så hon får bekanta sig med omgivningen o ljuden o allt i sin egna takt lite mer.
Hon verkar betydligt lugnare nu men reagerar lika illa på mänsklig kontakt 
#3 Det verkar som om hon har varit med om något illa. Jag har haft kaniner hela livet och jag har aldrig varit med om en sån kanin.
#4 Förra ägaren hävdar bestämt att detta inte är en problem-kanin, men jag är oxå lite av den känslan för jag har aldrig varit med om nåt liknande under våra kaninvakter.
Har gått lika lugnt fram då som nu, att de får va i resebur medan man ställer iordning buren, att man har lite strö elr nåt som är taget hemifrån för bekant doft, filt över halva buren så de succesivt får vänja sig vid nya rörelser, dofter, ljud o miljö.
Det enda nya som tillkom i buren var ju då det upponedvända trähuset som hon sov i första natten (och ignorerat sedan dess i princip, så jag ska ta ut det, men vill inte göra nån förrändring för hon blir så arg så fort jag elr nån annan stoppar in handen).
Idag har hon tuggat på gallret o visat att hon vill ut, men jag vågar faktiskt inte släppa ut henne än med tanke på att hon verkar så ostabil o arg.
Tänkte släppa henne i köket med avgränsning så hon inte kan skutta in i nåt annat rum men jag är lite orolig över om hon inte vill in alls sen, hon är totalt ointresserad av allt gott jag lägger i buren. Rör varken knäckebröd elr morot elr mat.
Nu kanske jag läser in för mkt, men jag tycker hon i det närmaste beter sig deprimerat..?
Sitter i samma hörn hela tiden med halvslutna ögon, ibland ligger hon ned o ibland sitter hon upp.
1m kan vi gå från buren utan att hon gör annat än att titta på oss, närmar vi oss, oavsett vem av oss, så skäller hon o stampar o visar tydligt att hon inte vill ha närkontakt.
F.d. ägaren tipsar om att hon älskar vindruvor!
Ska inhandla det idag och göra rent hennes bur o då släppa henne i köket, håll tummarna..!
Det kan vara så att hon inte är van att vara instängd utan vill skutta fritt. Vissa kaniner kan bli väldigt stressade av att bli instängda på litet utrymme och känner då att de måste försvara sig.
Jag tycker du ska testa att släppa ut henne. det kan mycket väl vara så att hon blir en helt annan kanin när hon inte känner sig instängd.
Sitt helt lugnt på golvet inne i rummet och gör inga försök att närma er henne eftersom det kan skrämma henne ytterligare. Något extra gott (som vindruvorna kanske) kan säkert få henne på bättre tankar.
Önskar er stort lycka till!
Säger som #7. Jag har en hermelin som är lite ''morrig'' av sig o,s,v. Hon var det redan när vi fick henne. Men aja. Vi testade att säppa henne i rasthagen och jag satte mig i mitten. Då kom hon frivilligt fram. Sen testade vi också att sätta in en till kanin, och hon ÄLSKAR att vara med andra kaniner. Hon blir ''mindre bitsk''. :) Dock inte något som angår dig direkt men kände för attskriva av mig ;) :P Lycka till
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#8 Det är ett jättebra tips faktiskt! Både att sätta sig helt stilla i en hage och testa ge kaninens en kompis av samma sort (kastrerad då förstås).
#9 Satte faktiskt in honor :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jo men jag är tacksam för SAMTLIGA tips! :)
Har idag haft henne samman med en väninnas hermelinhona o det gick TOPPENBRA! Glad o lekfull o inte alls tjurig!
När min kompis åkte hem med sin kanin blev hon nästan ledsen eller hur jag ska tolka det…
Kan det vara så att hon faktiskt behöver en burkompis?
#11 Kan mycket väl vara så att hon skulle bli gladare av sälskap! Men att ha två kaniner tillsammans i bur är inget jag rekommenderar. Jag har två kaniner tillsammans, kastrerad hane och hona som älskar varandra. Men de har ett helt rum till sitt förfogande, så de kan vara i fred om de vill.
Min väninna, hennes man är snickare så de har enorma burytor (för o va burar) samt att de får springa fritt i inhängnad dagtid varje helg då de är o rider i närheten.
Jag funderar faktiskt på att ge henne vidare, de kan erbjuda henne så mkt mer kaninvänligt liv…
#13 Bara hon inte blir en vandringspokal, då kan det bli ännu värre.
En anledning till att hon är rädd kan vara att hon inte har någonstans att gömma sig. Ge henne ett hus där hon kan gå in! Om du inte har något passande så kan du ta en kartong i lämplig storlek, den kan fungera som hus tills du hinner skaffa något mer permanent.
Det är viktigt att tänka på att kaniner är bytesdjur och att de i det vilda gräver underjordiska gångar, dit de kan springa och gömma sig om något farligt händer. De behöver kunna gömma sig om de blir rädda eller oroliga.
Det kan också vara så att kaninen upplever att hon blir "inträngd i ett hörn" när ni försöker komma nära henne. Kaniner kan reagera på tre sätt när de blir rädda; frysa på stället och hoppas på att inte bli upptäckta, fly eller om det inte finns någon annan utväg så försvarar de sig. Det kan vara så att kaninen tidigare har lärt sig att det inte hjälper att frysa på stället eller fly och då går direkt på försvar istället.
Umgås med henne på hennes villkor, gärna på lite större yta och låt henne komma fram.
Hoppas det går bra med henne :)