Hermelin eller inte?!
Hejsan!
Jag har för någon månad sen köpt en Hermelin. Pim som hon kallas är född den 12/5, så hon blir snart 3 månader. Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar innan dom får "hermelin-utseendet"? Jag tycker inte att hon är lik någon Hermelin just nu…? Men hon är köpt av en seriös uppfödare som bara föder upp just den rasen och jag har sett mamman och bild på pappan + att hon har stamtavla.
Vad tycker ni?
(Bilden är tagen för en vecka sedan)
Mvh Matilda!
matilda karlsson, http://mmkk.bloggplatsen.se/

hon är hermelin helt klart :)
2-8 månader kan dom se riktigt hemska ut, det kallas för "slyngelåldern" =).
Lilltjejen ser fin ut, hon kommer säkert växa i öronen. Ur utställningssynpunkt skulle ja gsäga att hon har lite för hårt vikta öron, snyggare med mer öppna, och lite tunna framben. När du övar pres, försök få henne att ha benen lite längre framför henne, det ser bättre ut. Annars sitter hon ju bra =).
Pälsen borde rätta till sig, ungdjursfällningen är tidigast färdig runt 4,5 månad. Angående färgen så är hon en mörk zobel blå, jag hade gärna sett tydligare sadel, men svårt att säga iom fällningen.
Bifogar en bild på hur jag tycker att hermeliner ska sitta ultimat. Tjejen på bilden är 3,5 månad och som du ser också i ungdjursfällning. Också lite tunna ben och vikta öron, man kan säga att det finns två modeller av hermelin, den mer dvärgharelika (båda raserna har samma ursprung) och den som verkligen är rund och "köttig". Capricas sadel är tydligare än på din tjej, men hon är också en ljusare variant av zobel brun. Huvudet ser oproportionerligt ut vid den här åldern, det är helt normalt, huvudet "poppar" sen när dom blir äldre. Jag hade en hermelin som såg förj-vlig ut ända upp till han var ett år, då kom jag ut i gården och undrade vems snygga kanin som hamnat i min bur… Han var snipig och ful ända fram tills dess, sen poppade huvudet och han blev en riktigt snygging.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Åh tack så mycket för svaren! Uppfödaren sa också att hon var sk "fulåldern" men jag viste inte hur länge den var, men då känner jag mig lugnare! Jag hade reagerat på att öronen hade blivit så långa, men jag hoppas på att hon, som du sa, växer i dem :)
Tack för tipset om "sitsen", ska öva mycket på det :) Hon är en liten bitch, är hon inte med på det jag gör så nafsas hon, men det ska vi nog kunna träna bort. Hon har blivit mycket bättre på det redan !
Hennes föräldrar är fina och har fått bra resultat på utställningar så jag hoppas att hon ärvt de bra generna ;)
Men som sagt, tack för svaren!! :)
som Lina r sa är hon i den "fula åldern" eller som jag brukar kalla den haråldern,då dom är pikiga och kantiga(ansiktet) inte runda som hermelinerna :)
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Hermelin helt klart :)
Mvh Stephanie
Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus
Tack så mycket för alla svar! :D