Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1176 ggr
cillan
2011-07-18 18:52
0

tjock?

Har funderat på hur man ser om en långhårig kanin är överviktig?  har läst överallt att det är viktigt att hålla koll på det… men det är ju inte lätt med all den där pälsen… Glad

ta tex vår kanin… han är hälften hermelin och hälften lejon.

Han är 14,5 veckor nu och väger ganska precis 1kg, har växt som attan de sista veckorna och oxå fördubblat sitt matintag, känns det som…Glad

Hur ser/vet man att det är dax att "banta"????

Lina R
2011-07-18 22:26
0

Det är aldrig dags för växande ungar att "banta", men däremot tycker jag inte att man ska ge fri tillgång till pellets.

1kg är ganska mycket för en 3,5 månaders hermelinkorsning, men det är inte supermycket. De växer olika fort, och en renrasig hermelin som saknar dvärggen kan absolut väga så mycket vid den åldern, jag hade en som gjorde det. Han fick 0,75dl pellets om dagen (Versele Laga Cuni Pro).

Övervikt eller undervikt på en riktigt långhårig kanin är lättast att se om man duschar eller klipper dom ;)…

Men annars så är det bara att du lär känna din kanins kropp, känn efter ordentligt över ryggen, hur känns ryggraden, höftknotorna, revbenen?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

cillan
2011-07-19 18:20
0

Han får en näve på morgonen och en näve på kvällen. Jag har måttat och det är nästan en halv dl per tillfälle. Så det är ju ganska bra då. Sedan får han alltid massor med gräs, sallad, maskrosbladmm heladagen och även tillkvällsmaten och det äter han massor av :-) men nu närjag vet hur man gör så har jag känt och hans "knotor" känns tydligt så han är helt klartinte tjock utan baraväldigt lurvig :-) Med tanke på det du skrev så kommer han bli större eller. När har en kanin vuxit klart?

cillan
2011-07-19 18:22
0

Och hö självklart, han har alltid massor medhö att äta om han vill :-)

claryy
2011-07-19 21:17
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Det räcker med en halv dec pel. på morgonen,annars tycker jag att det lät lite mycket;) Var försiktig med att ge för mycket gräs och växter så han inte får diaree.Det är bra att han får massor av hö!:)

Lina R
2011-07-20 16:16
0

#2 olika men vid ett år har de flesta nått full vikt och bredd.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se