Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett00-allmänt-kaninprat
Läst 838 ggr
[ElisabethYL]
0

Är det någon skillnad..?

..på en rexpälsad hermelin mot en normalpälsad hermelin?

Bortsett från pälsen då, förståss Flört

Lina R
0

De rexpälsade är ovanligare, och är oftast "sämre" än normalhårade. Dvs de får sämre poäng på utställning. Den korta pälsen gör att huvudet ser smalare ut, öronen längre och att man har mindre marginal på kroppsformen. Och så är det också så att den inte har kommit lika långt, alltså att inte lika många duktiga uppfödare håller på med rex som med normal. Men det kommer förhoppningsvis bli bättre

Annars är det samma ras =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[ElisabethYL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ok, men om den inte är 100% perfekt i kroppsformen gör ju inte mycket när man håller sig till sällskapsdjur :)

Att de är svårare att få tag på har jag märkt, men det kanske blir bättre om några år..

Lina R
0

Jag tror faktiskt att hermelinrexen kommer fortsätta vara ovanlig, då rexpäls inte gör sig så bra på hermeliner. Hermeliner ska ju se så runda ut som möjligt, och det är riktigt svårt att få till i rexpäls.

Däremot så har ju "Minirex" dvs Liten Rex nu blivit godkänd som ras och dom är verkligen superfina! Det är flera som redan plockat många priser, bland annat blev bästa svensk på finska LU en minirex från Sanna Snaula Storm =).

Så är du sugen på rexpäls i miniformat som kan användas till utställning, är mitt tips Liten Rex =)!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[ElisabethYL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Härligt!

Gillar rexpäls, men tycker vanlig rex är för stor och är inte så glad i hängöron…

Hon håller väl till någonstans i mellansverige om jag minns rätt :)