Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 1386 ggr
erkost
0

Hus åt kaninen

Bygger en sommarbur nu, och då hade jag en tanke att iställen för hylla bygga ett löst hus som står i ett hörn. Då kan kaninen hoppa upp på det när den behöver. Men eftersom jag förstått att de gärna kan göra ett hus till toalett så vänder jag öppningen så att de inte kan gå in där på sommaren, och när det blir kallare så vänder man öppningen så den kan gå in.

Tror ni att det är en bra idé? Och kan huset vara löst utan att kaninen gör illa sig?

Min man har också en idé om att göra en ställning till sommarburen sen, så att det kommer upp från marken och så ha den som vinterbur också. Kan det funka?

Och angående hus istället för hylla - det rekommenderas att hyllan ska vara 1 dm från marken, men räcker 1 dm som höjd på ett kaninhus?

fanta-stiskt
0

Hej!
Tror man måste ha ett hus som kaninen kan gömma sig i hela tiden, alltså inte bara när det är dåligt väder.
Ingen av mina kaniner har använt huset som en toalett.
Kaniner brukar göra sina behov där maten finns, så dom kopplar ihop maten med sin avföring. Så om du har maten på andra sidan buren så bör kaninen inte använda huset som toalett. 
Kaninen gör sig nog inte heller illa på ett löst hus.

Är det inte så att minsta rekommenderade höjde på en hylla ska vara 1dm? 
För ett hus med en höjd på 1dm kan nog bli litet..
Lycka till med burbygget! Glad

erkost
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har vi fått hem kaninerna, och jag såg att de kan ju lätt hoppa upp på ett hus som är 30 cm högt, en kanin hoppade upp på en så hög stubbe. Jag läste i en bok att de rekommenderar det som höjd på ett hus. Vi har inte hunnit få huset färdigt än, men vi har två ihåliga vedträn som de kan krypa in och gömma sig i, och de verkar gilla det skarpt.
 Självklart ska det bli ett hus till dem så snart vi hinner!

Försökte lägga upp bild, men det funkade inte!

fanta-stiskt
0

#2 Vad bra! Glad
Jo huvudsaken är ju att de ska känna sig trygga på en plats där de kan krypa in och gömma sig hur de vill. Glad