Kastrering
Min lilla sötnos ska kastreras, men jag är orolig för nedsövningen. Min moster som jobbar på djurkliniken där han ska opereras säger att det är otroligt ovanligt att en kanin inte vaknar upp efter att den blir nedsövd, men att det kan hända. Vad tror ni? Hur stor är risken?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Chansen att kaninen inte vaknar upp är större (än en hund) i och med att det är ett litet djur med ett litet hjärta. Men huvudsaken är att kaninen är bra i hull, bra kondition och mår bra i övrigt. Men chansen är väldigt liten, och det är få kaninen som inte vaknar upp.
Men som med alla operationen finns det alltid en risk. Men det vet vad dem gör.
Jag hade en kanin som kastrerades på grund av att den skulle kunna gå med min dåvarande honkanin. Allt gick bra.
Dock tycker jag inte att man ska kastrera kaninen bara för att, utan av anledning. Just eftersom det faktiskt är som du säger, men jag har pratat med många veterinärer som sa tvärt om, att det VAR vanligt att kaninerna aldrig vaknade igen. Men för mig gick det som sagt bra, nu har jag uppfödning så nu kastrerar jag inte mina hanar längre :)
Varför ska du kastrera honom? :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Jag hade otur :( min hermelin kille som skulle få tjej sällskap klarade inte av narkosen eller vad det heter och vaknade inte upp igen.
#3 Jag beklagar :( Tror att det är ganska vanligt hos småkaniner.
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Jo det är kanske det.
Kastrerade honom, eller ja skulle göra hos en veterinär som har vana på kaniner. Hon sa det att de gånger det slutar illa beror oftast på att kaninen har något medfött hjärtfel eller liknande. Dvs kaninen är inte fullt frisk.
Mer vanligt att jättekaniner inte klarar narkos, än dvärgkaniner.
#6 jasså det lät ju lite underligt.
Men #0 det är viktigt att veta att risken finns att det slutar illa, skulle inte kastrera om kaninen inte ska gå med annan kanin eller om annan anledning finns till kastrering.
Vissa jättekaniner kan ha dåligt hjärta, p.g.a av att vissa (inte alla) uppfödare nästan bara tänker på storleken.
En jättekanin ska hellst komma upp i den "normala" storlek för deras ras i väldigt tidig ålder. Dem tänker alltså inte på hjärtfel, och andra "osynliga sjukdommar" som kan överföras.
Säger absolut inte att alla uppfödare avlar på det viset, men vissa.
#8 aha ja d åvar det som jag anade. Tyvärr är det ju vanligt i djuravel idag att det ses så mycket till och fixeras vid utseende att det runt om glöms bort eller ignoreras :(
Jag kastrerar han för att han inte mått bra sen han blev könsmogen. Han bits och stampar hela tiden och gnäller(även om jag inte håller han).
hela hans personlighet har förändrats och man ser att han inte mår bra
10 timmar kvar nu tills han hämtas och tas till djurkliniken
#11 önskar dig och sötnosen all lycka! :)
www.Zoorinas.webb.se
Jo, han sitter här hos mig nu. snart bara en halvtimma kvar innan han blir hämtad
Momiji började sakta vakna upp strax efter 12. Jag har inte hört något mer från min moster vilket logiskt sett bör betyda att han återhämtar sig som han ska och kommer hem till mig om 3 timmar 
#14 Åh vad bra! :D
www.Zoorinas.webb.se
Han är hemma och pigg nu, eller, så pigg som man kan vara efter att ha varit nersövd och opererad