Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett: 02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1639 ggr
Neuzs
0

Frigåeende hermelin, funkar det?

Jag har lite frågor då jag ska bli kanin ägare igen för första gången på hyfsat länge :)

Jag ska idag hämta en löwenhermelin/hermelin. Han är 9 veckor. I framtiden/så snabt det går skulle jag vilja ha honom mer eller mindre frigåeende här hemma.

1. Jag har hört att det skulle vara ''svårare/omöjligt'' att få små kaninraser att trivas och fungera på det sättet? Någon som har någon erfarenhet av det

2. Hur går jag bäst till väga, när börjar jag träna? o.s.v.

3. Har ni några supersuper bra tips på hur man kaninsäkrar lägenheten enkelt?

Har ni övriga tips så bara ös på! :) vill höra era erfarenheter kring lösgåeende kaniner (även andra raser går bra =)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1. Absolut inte! Alla kaninraser fungerar som innekaniner. Det man kan klassa som svårare eller omöjligt, beror på individen och personligheten på kaninen. En hermelinkorsning fungerar minst lika bra som en jättekanin.

2. När du får hem kaninen så kan du ha den i ett rum eller om du kanske redan har köppt en bur. Låt kaninen vara i buren/rummet en dag eller 2. Ta ut den ca 2 gånger per dag i hela huset och låt den bara undersöka. Verkar den trivas kan du bara låta den vara, så boar den in sig och hittar sina favoritställen.

De första dagarna får du nig räkna med att ha lite kissfläckar här och där, lite bajskluttar på mattan o.s.v. När du märker att kaninen bajsar och kissar i ett visst hörn, kan du sätta en kattlåda med papperspellets så att kaninen gör sina behov där.

3. Lägg upp sladdar eller köp sådana där "lister" som man täcker sladdarna med. Har inte så bra koll då jag inte har innekaniner. Lycka till med allt! Och njut av din underbara kanin.

Neuzs
0

Tack så jättemycket Rebecca för svaret! :) hon har precis kommit hem så hon sitter och bekantar sig med buren och sådär (: får se hur det går, kan uppdatera lite efter hand! ^

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lycka till med lillflickan!

Neuzs
0

tack så mycket :)

lurifaxen
0

Det du måste tänka på är att kaniner ofta är bitbenägna innan du lärt av dom det. Jag har haft en kanin inne och under hennes första 4 veckor bet hon massor i sängkläder/soffkuddar. Lär henne helt sonika att inte hoppa upp i sängen.

Jag hade tidigare en hemleninhona som bodde inne. Hon hade buren i tvättstugan (svalast rum) men hade tillgång till hela huset (175 kvadrat, en plan). Min kanin, Ronja, var mer hund än kanin och hoppade gärna upp till oss i soffan för att mysa. Hon kom på inkallning. Kunde olika trix (sitt, ligg, rulla, backa, dansa). Hon var helt rumsren och gick på kattlåda. Hon hade även lärt sig att man inte får hoppa upp i sängar. Att hon sedan var lös ute på tomten och inte rymde är en annan rolig grej. Ibland följde hon med mig och min hund ut i äventyr på skogen.

Ronja blev 14 år gammal. Levde hälsosamt och var aldrig sjuk. Hon fick aldrig kaninungar men blev skendräktig två gånger. Jag tränade henne i hoppning och fick upp henne till att hoppa ca 90cm löshopp.

[Momiji]
0

Det är ju lite olika från kanin till kanin. Momiji var rumsren redan från början utan träning. Han går in i buren och pissar/bajsar i sitt toahörn. Han har aldrig gjort sina behov utanför. Så har du tur så behöver du inte träna kaninen så mycket.

T0vve
0

Jag har en hermelinblandning som får hoppa lös då jag är utomhus, dock behöver man inte ha så mycket koll på honom då han har en sele med en pingla på så jag vet att sålänge jag hör honom så skuttar han runt någonstans i närheten :) Men han hoppar aldrig iväg längre än tomten räcker. Fungerar hur bra som helst. Enda anledningen till att han inte alltid går lös är att jag är rädd att det ska komma vilda djur och ta honom. Men han älskar sin bur också, så jag tror han vill ha den att sova i om nätterna :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

flocken
0

Artikel serie finns på rex kanin om frigående inne kanin.Glad

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering