Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett: 00-allmänt-kaninprat
Läst 4357 ggr
[Becca-]
0

Hur bor era småttingar?

För att bli aktiva igen behöver vi avslöja lite om våra hermelutter, det är ju trots allt dem det handlar om. Så, nu vill vi veta hur din/dina hermeliner bor! Visa med blider, text m.m.
Är kaninen innekanin, frigående eller kanske utekanin? Har den något speciellt den måste ha i sin bur? T.ex sin tunnel. Berätta!

Myspysan
0

Har en korsning hermelin/lejon som heter Bang (kastrerad) och bor inne i sin bur på dagarna när vi är på jobbet. När vi är hemma så "bor" han på en stor matta i vardagsrummet. Han vill inte hoppa av den! Han älskar att hoppa mellan mattan och upp i soffan för lite kelstund och sedan ner igen. På mattan har han en tunnel, en kartong med massa hål i och en halvtunnel av trägrenar som han älskar att gnaga på!

Numer delas utetiden med en lejontjej, men jag jobbar på att kunna ha dom ute samtidigt!

[Becca-]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina 2 syskon Vilda och Charlie (hermelinkorsningar), bor utomhus i denna bur:

170x70x70. Hus/sitthylla, med en stor hage på ca 12 kompostgaller ihop kopplad. (d.v.s när bilden är tagen var hagen väldigt liten, har byggt ut nu)

malinroth
0

Knut och Inez bor tillsammans i en tvåvåningsbur ute på vår inglasade balkong. Burarna är ca 120x60x50cm. På nedervåningen har de hampaströ som underlag och på övervåningen en matta. Brukar möblera om lite nu och då men just nu har de Sovhuset (som också fungerar som trappa), hö mat och vatten på nedervåningen och en stubbe och en toalätt på övervåningen. De har lite olika leksaker såsom bollar pinglor, en kattpyramid, aktiveringsboll m.m. de har även en tunnel som de får ha på balkongen och när de är ute i hage. De får även gnagpinnar men de gnager tyvärr sällan på dem på vintern utan vill hellre ha färska på sommarn.

Sträcka på sina lurviga får de självklart göra och det antingen på balkongen bara eller ute i sele eller hage. De trivs bra med alla tre men mest poppis är nog ändå hage på saftigt gräs ;)

[Momiji]
0

Momiji bor i bur medans jag är i skolan och när jag sover. Annars är han lös i hela lägenheten

lurifaxen
0

Jag hade tidigare en hemleninhona som bodde inne. Hon hade buren i tvättstugan (svalast rum) men hade tillgång till hela huset (175 kvadrat, en plan). Min kanin, Ronja, var mer hund än kanin och hoppade gärna upp till oss i soffan för att mysa. Hon kom på inkallning. Kunde olika trix (sitt, ligg, rulla, backa, dansa). Hon var helt rumsren och gick på kattlåda. Hon hade även lärt sig att man inte får hoppa upp i sängar. Att hon sedan var lös ute på tomten och inte rymde är en annan rolig grej. Ibland följde hon med mig och min hund ut i äventyr på skogen.

Ronja blev 14 år gammal. Levde hälsosamt och var aldrig sjuk. Hon fick aldrig kaninungar men blev skendräktig två gånger. Jag tränade henne i hoppning och fick upp henne till att hoppa ca 90cm löshopp.

Neuzs
0

Vår lilla Timjan är frigåeende men har sin toa  matskål i köket där vi ''stänger in henne'' vid behov :) Hennes favvoplats är armstödet på soffan. Hon är hermelin/lejonkanin (?) 75% hermelin. Här kommer en bild på henne Glad

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

T0vve
0

Åh vad roligt! Ska genast gå ut och fota buren till mina hermeluttar :) Imorgon får ni se (om jag kommer ihåg) haha :)

/ Tove - zoorinas.webb.se

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se