Hermelin+marsvin?
Jag har en fråga och vill INTE bli påhoppad utan få råd…
Vi har två marsvinshanar på 6 månader i en 1.20*55 bur, dom har möjlighet att klättra ur buren och ut i en hage som är ca 2 gånger burens storlek. Buren är öppen i stort sett hela dagarna.
Marsvinen är mina barns, 4 och 6 år gamla, anledningen till att vi köpte just marsvin är att jag känner att dom är mer "barnvänliga" Sitter stilla i knät osv.
Jag är mer en kaninmänniska =) Har pratat med djuraffärer och dom anser att jag kan ha en dvärgkanin med marsvinen i buren, tycker ni det?
Tanken är isf att kaninen ska kunna hoppa ur hagen också om den vill det och gå lös på golvet när buren är öppen.
I buren finns ett hus till marsvinen samt en hörnhylla.
Ge mig alla era tankar men snälla hoppa inte på mig, detta är en tanke men självklart är det viktigaste att marsvinen vi har inte far illa. Dom är ju just nu det absolut viktigaste.
Jag vill inte ha två burar.
Tack för all hjälp jag kan få!

Jag tror att det skulle gå utmärkt att ha marsvin med en hermelin. :)
Jag vet folk som har haft kaniner med marsvin, både hermeliner och större. Och det verkade gå kanonbra. :) En komis som köpte en av mina kaniner har två marsvin tillsammans, och kaninen kan ibland sitta o putsa marsvinen. :)
Så länge dem får lära känna varandra och ha sitt egna space när dem vill vara ifred liksom.
Marsvin bär på en bakterie som kaniner inte tål! Skulle inte rekommendera kanin + marsvin! Plus att dom inte ska äta samma mat heller.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

fast det finns ju kanin&marsvins pellets som ligger i samma säck.
Sant, men skulle fortfarande inte ha dessa arter tillsammans då marsvin som sagt bär på en bakterie som är skadlig för kaniner. Mycket skadlig.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag tror att bakterien heter Bordetella bronchiseptica (jobbigt namn) och det är en bakterie som finns i kaninens luftvägar. :) det går och läsa överallt där det handlar om kanin eller marsvin (nästan) att dom inte ska gå ihop pga detta, men jag vet flera som har det så och jag har aldrig hört talas om något marsvin som verkligen har drabbats av denna sjukdomen.. men vad vet jag, man kanske ska ta det säkra före det osäkra. :)
medarbetare på allergier.ifokus .