Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett01-avel-genetik-uppfödning
Läst 1043 ggr
Friheten
0

Till uppfödare.

Många (alla?) seriösa uppfödare avlar för att bevara rasens "renhet" samt teckning. Har du som uppfödare kännt efter en kull eller enstaka djur att "oj då det blev ingen bra". Säljer du då till kel eller?

Och skulle du kastrera innan försäljning för att försäkra dig om att inte avel kan förekomma på just det djuret. (Vid tex tjuvparning,dåligt temperament eller annan icke livs avgörande defekt).

Kanske skrev lite luddigt:) fråga gärna vad menar.

Obs det kan hända att jag använder (ej namn eller gård) till en planerad "tidning" om kaniner.
Svar som pm är ok.

Mvh Friheten för ElitKanin tidningen av oss, för oss

Sweetienin
0

Jag har ju ännu inte tagit någon hermelinkull.
Men tänker ju lika när det gäller mina hermeliner som med mina holländare, så jag kan ju svara ändå.

Jag tog en kull som föddes den 9/6 i år, parade två holländare som jag verkligen trodde skulle ge mig ett gäng fina ungar.
Två av ungarna blev riktigt fina, sparade en. Men av 6st ungar så fick 3st blått i ögonen. Det är mycket oönskat inom holländaraveln och det är inte så kul att få. De ungarna skrev jag i alla annonser jag gjorde att de endast skulle gå till kel, jag kastrerade dem inte då de dels var för unga för det när de såldes, och dessutom hade jag aldrig haft råd att kastrera tre kaniner samtidigt, dessutom går de ju att använda i kelavel då blåögon inte är något farligt. Renrasig avel bör det inte användas i då det kan förstöra en hel del.

Jag tänker fortsätta avla på föräldradjuren, nästa år kommer jag möjligtvis provpara samma föräldrar igen för att se om detta händer ännu en gång.
Förutom det kommer jag para respektive förälder med en annan kanin än när det blev blåögda ungar.

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

[aammE]
0

Jag kommer att i första hand sälja orastypiska ungar UTAN papper till kel, säljer inga orastypiska kaniner till fortsatt avel utan bara djur som jag själv känner mig nöjd med. Glad