Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett00-allmänt-kaninprat
Läst 1049 ggr
annanyl
0

Två hannar ihop??

Idag har vår familj "tingat" två hermelinungar, två bröder. (Svart-vita, jättesöta)  Uppfödaren menade att det inte skulle vara några problem och visade på två vuxna hermelinbröder som bor i samma bur utan bråk. Vi undrar nu om vi förhastat oss… Vad tror ni? Bör de kastreras isåfall?

Sweetienin
0

Jag tror absolut de bör kastreras. Annars finns risken att de kastrerar varandra när de blir könsmogna och det kan sluta illa. Jag tycker inte ni bör ha dem i samma bur ö.h.t då det oftast är mycket riskabelt. Hanar bråkar tills den ena vinner och man vet aldrig hur ett sådant bråk kommer sluta.  Det är också mycket stressande för dem att gå i samma bur då de måste vara på vakt hela tiden osv och därför blir de nog inte särskilt tama. Att uppfödaren hade två hanar ihop är enligt mig mycket ansvarslöst. Men att dessa inte bråkade är nog bara tur. Plötsligt kan något hända och hanarna kan bli värsta fiender.
Om jag var er skulle jag inte chansa, och till och med att båda kastrerats och några veckor framåt ska de ha skillda burar. Kaninhanar ska helst inte kastreras förens båda kulorna ramlat ner vilket borde ske runt 3-5 månaders ålder.

Roligt endå att ni ska skaffa hermeliner! :D

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

annanyl
0

Tack för ditt råd, och även alla andras! Vi har backat och skaffar en av varje kön istället, för att när det blir dags kastrera hannen. Känns absolut bäst!