Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett: 00-allmänt-kaninprat
Läst 590 ggr
Tuff1911
0

Fråga om tjock kanin

Hejsan

Jag har en lejonhuvad kanin som är 3 år och kastrerad och som har blivit överviktig.Nu undrar jag vad ska jag ge honom för pellets eller gnagarblandning.Han är inte mycket för hö.Har sen en liten Hermelinhona som är 11 veckor som bor tillsammans med honom så jag tänkte om det fanns något foder som båda kunde gå på.Just nu går han på Royal rabbit och pellets.

Hoppas på svar

Fridaaaa
1

Inte gnagarblandning! Det är alldeles för fett. (kaniner är dessutom inte gnagare)
Minska ner på pelletsen till honom, ev ta bort det helt. Pellets är bara extra ändå. 

Om hon behöver pellets kan du ge henne när han t.ex är i hage/sele.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Inne eller utekanin? 

Om han bor inne så behövs inte så mycket "kraftfoder" (eller inget) i form av pellets och dylikt. Om du drar ner på mängden pellets (ev. inte ger något alls under en period) så kommer han att börja äta hö. Hö är det som kaniner ska äta mest av. 

Om han bor ute så måste det finnas en del "kraftfoder" eftersom han måste klara av vinterns kyla, men försök att ge han lite mindre under en period och ge honom massor med hö. Grenar och annat att gnaga på också såklart. 

Angående gnagarblandning så är det rent ut sagt bara skit.  Finns en del bra pellets men gnagarblandningar är verkligen ingen bra mat, särskilt inte om kaninen redan är överviktig. Dessa består mest av feta frön och färgade klumpar och annan skit.

Lycka till.

Mvh/Chinesecrestedlover

Tuff1911
0

Hejsan

Det är ute kaniner kan du ge tipspå bra pelletssom jag kan ge.Vill ge ett bra foder.

Tuff1911
0

Hejsan

Kan ni ge tips på bra pellets sorter jag kan ge dom. Ska in till stan och handla imorron.

Fridaaaa
0

#3 Läs #1. Du måste inte ge pellets.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taxidriver142
0

Cuni Complete från Versele-Laga är exempel på bra pellets. Finns i de flesta zoobutiker och på nätet. Ge inte gnagarblandning om kaninen är överviktig.