Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett01-avel-genetik-uppfödning
Läst 1013 ggr
petterssonP
0

misslyckad parning?

Har 2 renrasiga hermeliner, tänkte nämligen para dom igår vilket jag gjorde. Tog honan till hanen, gick därifrån och lät dom vara ifred i buren tillsammans.. problemet är att när jag kom tillbaka ca 15min efter så såg jag lite blod på ett halmstrå så jag tog upp honan med en gång, kollade igenom om hon hade skadat sig vilket hon inte hade, men hon hade lite blod på vänster framtassens päls, la tillbaka henne i sin bur, kollade hanen, han hade inte skadat sig heller förutom lite blod på baktassens päls, idag har jag kollat till dom och dom både skuttar runt i sina burar och dricker och äter. Vet att kaniner aldrig visar om dom är skadade, men dom mår bra ser det ut som, ingen skada eller något. det jag nu undrar är, parade dom sig eller blev det en misslyckad parning/parade inte sig alls? Ska jag para om dom om några dagar? Vill nämligen inte att någon av dom ska skada sig. Klorna var klippta så det är ingen fara. tacksam för råd. Första gången detta har hänt mig på 15år.. så är lite stum.. honan är 18månader ung, hanen är 2år.

MagicMuggle
0

Det hände för mig senast jag parade två av mina hermeliner. Honan hade då lite blod i nacken och i pannan men det fanns inga synliga sår eller något, parade aldrig om dom och nu ligger de 3 sprattlande ungar i boet så det värkar ha tagit sig endå 😃

Tycker att du ska vänta och se, men du kan ju såklart para om dom om du inte tror att det blev något 🙂

petterssonP
0

Ok:) man blir lite smått rädd när båda har blod på sig osv., funderar på att vänta 35dagar, kommer ingen unge så kanske jag parar om dom:)

MagicMuggle
1

#2 ja jag blev oxå lite rädd men eftersom jag inte kunde hitta något som kan orsaka blodet så brydde jag mig inte så mycket om det sen :) Den enda orsaken jag kan komma att tänka på är att hanen har bitit sig fast under parningen och då råkat bita hål eller att hanen "ramlat av" som dom brukar göra och råkat sprätta till med klon så det blev ett sår? Men jag har ingen aning haha.

Ja de är nog bäst du väntar, vem vet kanske ligger de små bäbisar i boet sen :D

OneSound
2

Kontrollerade du heeela kaninen? Inklusive könsorganen? :)

Jag personligen lämnade inte kaninerna ensamma när de skulle para, de kan faktiskt börja bråka. Vet dock inte vart blodet kom ifrån om där inte fanns några sår.

Aut viam inveniam aut faciam

petterssonP
0

Kollade igenom båda och inte ett sår någonstans :) men läste på andra ställen att en klo kan ha spruckit eller liknande, kanske var det, eller något annats, klorna var hela på dom så jag vet inte :/ vill ju inte sätta tillbaka henne hos han om hon nu ska ha ungar, känns bara elakt.. men vi får se vad som händer:)

Lajban:)
0

Hur gick det? Fick hon ungar?

Hästar och kaniner är livet Hjärta

petterssonP
0

Hon fick 3 men 2 levde :)