Hermelinkanin iFokus

Hermelinkanin

Etikett: 00-allmänt-kaninprat
Läst 1033 ggr
Puff22
1

Snälla hjälp!!

Hej alla hermelinägare där ute! När jag skaffade min hermelin hona ville jag ha en snäll, tam och mysig kanin som gärna satt i mitt knä och följde efter mig som det hade stått på alla hemsidor jag läst. Men så blev det inte. Min kanin sprattlar, springer iväg från mig mör den springer löst, blir aldrig rumsren! SNÄLLA!! Jag behöver all hjälp jag kan få - hon är ca 5 månader - HUR SKA jag uppfostra henne?? Jag kan redan nu säga att detta är min första kanin och jag hade tyvärr inte så bra koll på att kaninerna skulle vara i fred de första dagarna. Kan det bro på detta? Eller bror det på kanintonåren? Jag kan inte beskriva hur besviken jag är - SNÄLLA hjälp!

Med vänlig hälsning
Puff22

linn8
0

Bor hon i bur?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

VildaVittra
1

Har du tränat något så hon kopplar ditt knä till något positivt? Tex att sitta på golvet med något extra gott och lockat med, sen gett henne det när ena tassen är uppe i ditt knä och sedan ökat på "svårighetsgraden i lugn takt".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JessicaOlin
1

Låt henne komma till dej Som nummer 2 säger stämmer bra förklaring !

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[Mi-rand-a]
0

va lugn, låt henne komma till dig och för vara i ett rum som inte är så livligt. 

Alla kaniner gillar inte att sitta och mysa de beror helt på individen så de är inget man kan garantera vid köp oavsett ras. Min hermelinhane blev först mysig av sig vid 2-3 års åldern.

Ellenor123
0

Om jag veeeerkligen ville vara säker på att få en kanin som beter sig så som du önskat så hade jag skaffat en hane av rasen dvärgvädur. De är kända för att ofta vara lugna och keliga. Hermeliner är inte lika lugna  utan livligare och jag har läst på kanin i fokus att dom ofta är sprattliga, inte så keliga.. Men SJÄLVKLART finns det massor av hermeliner som inte är så. Hankaniner brukar vara keligare. 

Ge henne tid och ta till dig tipsen som skrivits i tråden. Alla kaniner är individer och alla blir inte som en "katt".

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Mi-rand-a]
0

#5 man kan aldrig vara säker på att e dvv hane är lugn, har själv haft 4 dvv hanar och ingen utav dom har varit lugna och tillgivna så de är bara skitsnack utan allt beror på individen i sig, min hermelin hane har aldrig varit vild av sig som de sägs att dom ska vara medan min hermelin/dvv hona är nästan för vild av sig.

JessicaOlin
1

Jag föder upp dvärgvädurar tycker dom är lugna Vissa har ju varit mammiga så dom gömmer sej bakom mamma i början sen är de uppfödarens uppgift att sälja tama och lugna kaniner vilken ras de än är

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Roonja
1

Min hermelinhane har endast varit här i 2 veckor på söndag, han är 10 veckor på söndag. Men han kommer redan på inkallning och är nästan rumsren. :) Det visar på hur lätt det är att träna en hermelin bara man gör rätt. 🙂

Han är en väldigt matglad kanin. Han gör allt för mat. Så jag visar godisen framför honom i buren. Sen så lockar jag med godisen och ropar hans namn och då kommer han ut efter lite lockning. Nu kommer han ut ur buren eller fram till mig genom att jag bara ropar hans namn. 😃

Det här med att dem sprattlar, det gjorde min Mumin också. Men jag höll honom tills han slutade sprattla, precis över golvet, och när han väl slutade så släppte jag ner honom.

Mumin kissar lite överallt i buren. Vilket är väldigt jobbigt då jag har en toa med sand. Men varje gång jag ser att han väljer ut ett kisshörn så städar jag bort kisset och sätter toan över så han går där. :)

Det kan ta ett tag att "fostra" en kanin. Och tålamod från ägaren. Men tillsist når man målet och får en underbar liten vän! 🙂

Lite tips från mig bara, sen kanske det inte fungerar på din kanin. Men du får försöka komma på sätt som funkar för just dig och din kanin! :)

Puff22
1

Tack för alla tipsen! Fortsätt gärna ge tips så ska jag göra allt jag kan!

Med vänlig hälsning
Puff22