Annons:
Etikett01-avel-genetik-uppfödning
Läst 1427 ggr
Kanin_Ägaren322
2019-01-22 18:20

Para hermelin syskon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två kaniner av rasen hermelin. De är just nu 16 veckor och 3 dagar. Vi trodde först att de båda var honor men igår visade det sig att en av de är hane. Vi vill inte separera de eller kastrera hanen. Vi har planer för att para de (inte nu men sen när de blir kanske 6 månader). Men jag vet inte om det kanske blir så säkert, Liksom ifall honan dör. Deras föräldrar är inte från samma generation. (Bilden där nere är på honan, Hon är lite större och väger liite mer än hanen) Här kanske hon var 9 veckor.

Annons:
Arcade-Foodie
2019-01-22 22:29
#1

Det är aldrig bra att para någon som är släkt med varandra. Det ökar risken för att sjukdomar uppstår även fast kaniner är mer tåliga mot inavel än vad människor är. Men det är fortfarande inget bra, bättre att separera dom eller kastrera hanen.

CorneliaAndersson
2019-01-23 12:18
#2

Om kaninerna bor ihop så kan ni inte bestämma om de ska paras om 6 månader etc. de kan para sig så fort de blir könsmogna, vilket kan ske om bara någon vecka.

Tänk också på det att om det blir 4 hanar i kullen och ingen blir såld, då måste de ha vars en bur. Men sen måste ni också tänka på att direkt när honan fött ungarna så kan hon para sig igen. Bara en kort stund efter födseln. Nästa kull blir kanske 3 hanar som inte blir sålda, och så fortsätter det i en cirkel.

Man får inte heller ta kull för att endast sälja ungarna, då måste man ha ett särskilt tillstånd. 

Att para syskon , mor/son eller far/dotter behöver dock inte vara något negativt. Flera uppfödare gör så för att se så det inte ligger dolda sjukdomar i leden. Men om det är anledningen så är det ju av största vikt att man kan kaninernas härstamning.

Så fundera på dessa frågor:

Vill jag sitta med 20 hankaniner inom loppet av några månader? 

Vill jag utsätta min honkanin OCH hankanin för stressen? Tänk dig att vara en bebis men att få genomgå 100 födslar för att ägaren inte vill kastrera någon?

Mycket att tänka på, men jag tycker att ni borde sära eller kastrera. Det är inte rätt mot kaninerna enligt mitt tycke, det som du beskriver.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Findus70
2019-07-05 15:22
#3

Jag skulle VERKLIGEN INTE välja att para dom. Min granne hade två kaniner, en hane och en hona, och dom var syskon. Dom hade inte möjlighet att separera dom och inte heller att kastrera hanen så dom valde att dom skulle få bo med varandra och para sig när dom vill. Dom fick massor av kullar men nästan ingen av ungarna överlevde, det blev massor av missbildningar. Jag märkte inte direkt något dåligt på honan eller hanen men man märkte som sagt massor av fel och sånt på ungarna så dom flesta överlevde inte. Och dom som överlevde var svåra att sälja eftersom att ingen vill riskera att ens kanin helt plötsligt ska dö.

Findus70
2019-07-05 15:23
#4

#3 , Men dom två kaninerna var inte hermeliner men det lär ju va samma för alla raser.

Chinesecrestedlover
2019-07-26 08:59
#5

TS: För det första 16 veckor = kan redan vara könsmogna (kan bli könsmogna redan vid 12 veckor ungefär),  det finns alltså redan risk för att en parning har skett och det är på tok för tidigt för honan att behöva bli mamma så ung. 

För det andra så varför vill ni para syskon!? Inavel är inte bra för något djur och kan leda till mycket lidande för djuren, missbildningar, sjukdomar m.m.  

Dessutom med tanke på de frågor du ställer och hur du beskriver att du varken vill sära på kaninerna eller kastrera, så låter det i mina öron inte alls som ni har kunskapen och erfarenheten som krävs för att föda upp! 

Snälla tänk om! Sära på de illa kvickt och be till gudarna eller nåt att inte honan redan blivit dräktig. Vill ni ha kaninerna tillsammans så kastrera båda två! 

Det är väldigt oansvarigt att föda upp djur utan en tanke på deras hälsa och utan att ens ha en plan för aveln. Det låter inte som att ni bryr er om era kaniners hälsa med tanke på det du skriver. Det är absolut inte bra för fertila kaniner av olika kön (eller andra djur heller för den delen) att bo ihop! Den stress och den belastning det blir på djuren (och speciellt på honan) att tvingas föda kull på kull är enorm, det är inte rätt mot djuren! 

Det finns dessutom redan mängder med kaniner i behov av nya hem, det behövs verkligen inte flera kaninungar (där uppfödaren inte ens har någon som helst tanke eller plan bakom aveln) och absolut inte inavlade sådana med risk för en massa hemska komplikationer m.m.  

Vad tänker ni göra med alla ungarna? Det kan bli MÅNGA och blir det hanar så går dessa inte ihop. Det kan göra det om ni kastrerar alla men…det verkar ni ju inte vilja göra (och att ha fertila könsmogna hanar ihop är definitivt inte en bra idé)…så hur gör ni om det ex. blir en kull bestående endast av hanar? Hur tänker ni göra om det enbart blir honor för den delen, låta alla gå tillsammans med sin pappa och föda kull på kull med mer och mer inavlade kaniner som följd? 

Ber om ursäkt för att jag låter kort och elak. Jag menar inte att hoppa på någon…det är bara det att jag brinner för djur i allmänhet och kanske lite extra för just kaniner (med tanke på att jag haft massvis med kaniner under mitt liv). 

Jag tog även en kull vid ett tillfälle (inte hermeliner dock utan kaniner i 2-3 kg´s klassen)…det blev sju ungar varav tre hanar och ALLA överlevde. Jag hade fyra kvar och sålde tre stycken som sedan tyvärr visade sig ha hamnat hos ägare som inte kunde/ville ha de kvar…jag oroade mig för dessa tre kaniner för resten av deras förväntade livslängd (med tanke på att pappan till ungarna blev 11,5 år så blev det mycket oro).  Jag valde att para och ta en kull efter två helt underbara och absolut inte besläktade kaniner. Jag hade en plan med den kullen (bland annat hälsa var viktig i valet av avelskaninerna) och jag var beredd på att behålla kaninungarna så länge det krävdes (hade naturligtvis även platsen för detta). Jag hade förutom att kullen var välplanerad m.m. även läst på massor och haft ett flertal olika kaniner (olika raser, olika kön, olika storlek m.m.) under ca 10 års tid innan jag valde att ta en kull. Erfarenhet är väldigt viktigt innan man beslutar sig för att avla på något djur, kunskapen måste finnas innan!

Vad jag vill säga med allt detta är: Snälla avla inte! Kastrera dina kaniner och njut av tiden tillsammans med de kaniner du har och vill du ha fler…ja då finns alltid en hel drös med kaniner som söker nya hem. Ta en snabbtitt på blocket så ska du se vad jag menar…det behövs inga fler som tvingas byta hem femtielva gånger i sitt liv. Det behövs definitivt inte en drös med sjuka inavlade kaniner…det är ju liksom ännu värre.  

/Chinesecrestedlover

TILLÄGG: Såg nu att tråden startades för länge sedan. Kaninernas öde är därför antagligen ingenting varken jag eller någon annan kan påverka…men jag låter ändå det jag skrivit stå kvar. Kanske det kan få någon annan som har två fertila kaniner ihop att tänka en gång till och sära på eller kastrera sina kaniner.

JessicaOlin
2019-10-19 17:50
#6

Vet många som parat inavel bland hoppkaniner och ävenutställningskaniner och dom är pigga och hur friska som helst men kan ju också komma komplikationer såsom mag problem, bettfel, och massa annat om man har otur Själv gör jag aldrig de

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
Fridaaaa
2019-11-09 09:24
#7

Du måste sära på dem!
Alldeles för ungt för en hona att få kull då. Para inte före 8-12 månaders ålder
Samt inte före du läst på kring kaninavel

Och para INTE syskon när du inte har bra kunskap!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2019-11-09 09:29
#8

Såg nu att inlägget är från januari
Hoppas innerligt att de är separerade nu och att honan inte fick ungar så tidigt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eliinlee
2019-12-06 12:25
#9

Har du inga vettiga föräldrar som förstår att inavel är fel som säger till dig???

Fridaaaa
2019-12-06 17:47
#10

#9 Du behöver inte vara otrevlig mot TS.Plus att inavel är inte fel - om man har kunskap. I detta fallet är det dock fel

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: