Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1702 ggr
Axeel
2015-06-30 11:52

Gör 2 år gammal hermelin tam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har sedan den 30 juni 2013 haft min hermelin-hona Alice (född 17 april 2013, så hon är alltså mer än 2 år). Hon bits aldrig och älskar att bli klappad i sin bur. Men jag har ett "problem" - hon är inte så värst tam. Med det menar jag att hon har väldigt svårt att bli upplyft och sprattlar på vägen upp till min famn. Detta gör att jag tycker det är väldigt jobbigt att lyfta upp henne vilket jag gör väldigt sällan. Jag har läst att kaniner ofta är höjdrädda, men grejen är att det är inga större problem när jag väl tagit upp henne och håller om henne. Jag blir bara så kinkig när jag ska lyfta upp henne och hon börjar sprattla. 

Ett annat "problem" jag har är att hon inte går fram till mig frivilligt. Så fort jag börjar närma mig henne när hon är ute och hoppar så skuttar hon iväg i all fart. Dock tror jag faktiskt inte att hon har något problem med människor, jag tror mer det är att hon är rädd att vi ska lyfta upp henne/ta henne. Hon har aldrig velat sitta i mitt knä, vilket jag har börjat acceptera. Hon är vad det ser ut som inte rädd för mig/min familj, hon verkar bara vilja undvika oss om man kan säga så.

Detta tycker jag är väldigt tråkigt, då jag alltid har velat ha en kanin som jag kan umgås och ha väldigt roligt med. Jag är nu 14 år gammal och tycker att jag umgicks mycket med min lilla Alice när hon var unge för att få henne tam, så jag ser ingen större anledning till varför hon blev som hon är. 

Nu är då min fråga till er: går det att få min 2-åriga kanin tam? I sånna fall - hur? 
Jag kan tänka mig testa olika saker/metoder, så det är bara att börja skriva förslag. Vore intressant att höra om någon av er har lyckats få en vuxen kanin tam och hur ni gjorde.

Tack på förhand!

/Axel

Annons:
Fridaaaa
2015-06-30 12:21
#1

Kaninen på bilden är ingen hermelin :)  Är lejonhuvad kanin/korsning 🙂

Vissa kaniner är dessvärre såna, har kaniner med som är det, och vissa som kommer enda fram och helst upp själva i knäet. Enda man kan göra är att träna träna mer kan man inte göra. Umgås med med den, sitta  hage mm 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Axeel
2015-06-30 12:55
#2

#1

Vad lustigt! Uppfödaren sa att det var en korsning av hermelin/löwen!
Men tack för tipset :)

Fridaaaa
2015-06-30 16:57
#3

#2 Löwen finns ingen ras som heter, däremot lejonhuvad kanin.
Och ja lejonhuvad kanin syns tydligt och kan mycket väl vara hermelin med i, men du skrev att den är en hermelin, var det jag reagerade på 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Axeel
2015-06-30 21:57
#4

#3 Tack för förklaringen! Ska skriva detta på Kanin i Fokus sidan med, då jag nu blir väldigt osäker på kaninens ras. Men då är hon säkert en korsning av lejonhuvad och hermelin. Vet inte vad uppfödaren fått löwen ifrån. Men tack återigen! 🙂

Fridaaaa
2015-06-30 21:58
#5

#4 Löwen säger vissa av någon märklig anledning :P Detär bara en del/slang av det tyska namnet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lolleee
2015-08-03 21:08
#6

Lyft träna henne och varje gång hon sköter sig så ge henne något gott. Försök få henne att se dig som något positivt :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: