Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 3437 ggr
[Nikodemus]
10/30/14, 8:10 AM

kanin mat

är menu vital bra mat för kaniner?

Annons:
[Nikodemus]
10/31/14, 2:37 PM
#1

Varför är de ingen dom svarar på frågan ?

Leritza
10/31/14, 5:01 PM
#2

Har du länk till fodrets näringsvärde? Eller något annat sätt du kan visa upp näringsvärdet. Hittar inget foder vid det namnet, dock en massa vitakraft foder med liknade namn, och vitakratfs foder var iaf för några år sedan inge vidare bra. Dock vet jag inte hur det ser ut idag

[Nikodemus]
10/31/14, 8:17 PM
#3

Hur menar du?

Leritza
10/31/14, 8:58 PM
#4

Att det behövs vetas näringsinnehållet (protein, växtråd, fett m.m) för att kunna avgöra om ett foder är bra eller inte. Och lyckas inte hitta något foder med det namnet du nämner så svårt att avgöra om fodret är bra eller inte

jbson
10/31/14, 9:23 PM
#5

Har aldrig hört talas om maten du frågar om! Här är några bra tips på mat med är bra innehållsmässigt! http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html

[Nikodemus]
11/1/14, 8:02 AM
#6

hm ska försöka förklara måste kolla vad de innehåller först bara

Annons:
Smedserods
11/1/14, 11:48 AM
#7

Antar att du menar detta foder: 

http://www.maxpetfood.dk/images/old/Kanin%20foder%20Vitakraft%20Menu%20Vital.jpg

Hittar inga näringsvärden men det ser ut att vara någon form av gnagarblandning vilket oftast inte är särskilt bra…

[Nikodemus]
11/1/14, 2:48 PM
#8

De är lite hö inblandat o havre o pellets o nå grönsaker.

[Sockertoppens_kaniner]
11/2/14, 8:52 PM
#9

Det som #7 länkar till, ser inte så bra ut. Det är ju någon form av gnagar/kaninblandning och det är ju inget bra foder.

[Nikodemus]
11/3/14, 6:15 AM
#10

Vadå da dom tycker om det i allefall .

jbson
11/3/14, 6:47 AM
#11

Tyvärr vet inte en kanin vad som är bra eller dåligt! Det är upp till ägarens ansvar att se till att kaninen får bra mat! Fick kaninen bestämma så skulle den säkert välja att äta feta fröer & banan 24-7 och inget hö! En kanin kanin har inte förmågan att veta vad som är bra eller dåligt! Giftigt eller nyttigt! Det är ägarens ansvar!

[Nikodemus]
11/3/14, 8:46 AM
#13

Sluta jag vet va jag ger mina.

Annons:
[Nikodemus]
11/3/14, 8:49 AM
#14

Sluta skicka länkrar till mig.

jbson
11/4/14, 5:32 AM
#15

#14 Klicka på dom och läs!

[Nikodemus]
11/4/14, 6:03 AM
#16

Nej .

jbson
11/4/14, 10:03 PM
#17

Jag skickar länkar i all välmening! Varför är du så avig och tvär? Varför ber du om hjälp när du inte är villig att ta emot den?

[Nikodemus]
11/5/14, 5:51 AM
#18

Vill inte ha länkar o massa frågor som jag inte har lust att svara på.

Leritza
11/5/14, 9:13 AM
#19

Om du inte vill ha följdfrågor eller liknade måste du ge rätt info från början, dvs märke, namn på fodret, näringsvärden och gärna innehållsförteckning. Annars måste vi ju ställa frågor för att fast ställa om det rör sig om rätt foder.

[Sockertoppens_kaniner]
11/5/14, 6:15 PM
#20

Du frågar om en viss kaninmat är bra och vi svarar nej. Du ville ju veta om den var bra eller inte! Sluta tramsa runt och förstöra på iFokus!

Annons:
[Nikodemus]
11/5/14, 6:42 PM
#21

De gör jag inte Heller. dom tycker om de i allefall.

jbson
11/5/14, 7:23 PM
#22

Men kaniner är inte kapabla att veta vad som är bra eller dåligt för dom! Ger du dom sockerbitar och hö så väljer dom sockerbitarna framför höet! Fast höet är mycket nyttigare! Det är ditt ansvar att ge dina kaniner mat som faktiskt är bra och till för just kaniner! Hade du läst länken jag länkade till så hade du vetat! Suck!

[Nikodemus]
11/5/14, 7:38 PM
#23

De fodret är till för kaniner. de är de vi har just nu.

Leritza
11/5/14, 7:55 PM
#24

Bara för ett foder är gjort för kaniner betyder de inte att det är bra för en kanin. (Oavsett vad för djurslag det handlar om kommer det nog alltid finnas foder som är Specillet framtaget för djurslaget som innehåller en massa saker som djuret inte ska ha egentligen)

[Nikodemus]
11/5/14, 9:20 PM
#25

Har haft olika men har inte hittat rätt.

Leritza
11/5/14, 10:27 PM
#26

Bra foder som funkar med kaninen är int alltid det lättaste. Dock har jag väldigt lättföda kaniner (dvärgblandningar) så kan knappt ge nån pellets överhuvudtaget så länge de int fäller utan att de blir lätt överviktiga trotts att de har stor yta att röra sig på.

[Nikodemus]
11/6/14, 5:46 AM
#27

De är inte så roligt att hitta maskar o så i maten efter ett tag har haft de i en plast hög burk med lock. Detta är med bla hö o havre o torkade frukt . har en dvärgvädur o två hermelinerna vara av den ena ska ha 1 dl o dom andra 1/2 dl.

Annons:
jbson
11/6/14, 6:19 AM
#28

Köper man en mindre säck på tex. Granngården (ex. Selective finns i olika storlekar typ 1,5kg & 5kg säck) och skulle det bli dåligt då gissar jag på att man köpt för mycket eller att det kanske blivit fuktigt eller ev om någon fluga lagt ägg… Ja inte vet jag hur du fått mask i fodret. Men skulle det det vara fabriksfel då hade jag gått tillbaka och reklamerat!

[Nikodemus]
11/6/14, 7:36 AM
#29

Min ena äter inte va som hälst men detta äter han. har sakt till i en djur affär.

Leritza
11/6/14, 9:20 AM
#30

Ett foder som innehåller torkad frukt skulle jag då aldrig ge (eller iaf int utan att plocka ut frukten först)

Nu må jag va världens elakste matte men har nån av mina kaniner vägrat äta pelletsen jag vill att de ska ha så har de fått leva på enbart hö och grönsaker. (då har de oftast valt att äta pelletsen efter nån dag).

Tack och lov för djuren jag har nu äter vad som serveras utan att bry sig, man får bara hålla koll på magen, och se till att de inte sätter i sig nått skadligt.

[Nikodemus]
11/6/14, 9:34 AM
#31

mina tycker i allefall om det.

[Nikodemus]
11/6/14, 9:47 AM
#32

råfiberrika lusener saftiga äpplen nyttiga spannmål välsmakande grönsaker exempel vis aromstisk pumpa meny är en specialanpassad välbalanserad bladning som inte bara smakar gott utan också ger dvärgkaniner allt den behöver för ett hälsosamt liv dessutom förebygger den uppskattade vitakraft vital komplex -blaningen bristsjukdomar och stärker kaninens vitalitet.

Leritza
11/6/14, 10:15 AM
#33

Vem skulle inte gilla att äta godis dagligen?

Och vitakrafts foder är i mina ögon godis, urusla värden var det iaf sist jag kollade på dem, inte ens de näringsvärden en kanin behöver vad jag har sett

[Nikodemus]
11/6/14, 10:24 AM
#34

De är de det är i fodret i allefall.

Annons:
Leritza
11/6/14, 4:40 PM
#35

Vad är det i fodret förutom lusern och äpple? tyvärr så bara för det står att ett foder är bra betyder det inte det är bra. Och ett med 12-14% fiber när det ska ligga över 16 skulle jag inte kalla bra, plus aldrig hittat ett vitakraft foder som inte har för högt fettvärde, vilket är de två viktigaste värdena (i mitt tycke) när det kommer till kaninfoder

Djuraffären är sällan bra på att ge råd när det kommer till kaniner. Plus de tjänar oftare mer på att sälja ett billigare sämre foder än vad de skulle göra på ett bra foder då man måste ge mer av ett sämre och då måste köpa mat oftare

[Nikodemus]
11/6/14, 4:43 PM
#36

De är inget fel på de jag har åt dom nu.

Leritza
11/6/14, 4:57 PM
#37

Om det är det som nämns i första inlägget fortsätt och ge det och tro det (istället för att ta till dig fakta och inse att ur näringsmässigt synsätt är det inte bra)

För övrigt har du kollat upp så att kaninerna inte har mask för även på ett dåligt foder borde du inte behöva ge så mycket mat, och ibland är enda symptomet på mask att de inte kan behålla hullet på normal mängd mat.

[Nikodemus]
11/6/14, 6:12 PM
#38

Va?

[Nikodemus]
11/6/14, 6:38 PM
#39

mina har inte det.

Leritza
11/6/14, 6:42 PM
#40

Och abslout inga andra fel?

För den mängden mat du ger låter i mina ögon sjukt mycket man antar att de behöver så mycket när de får dåligt foder. Har bara haft bland de bästa fodrena jag kunnat hitta de senaste tre åren så.

[Nikodemus]
11/6/14, 6:49 PM
#41

så mycket ska dom ha per dag. dom e friska alla tre.

Annons:
Leritza
11/6/14, 6:55 PM
#42

Vikt? tycker det låter väldigt skumt att vissa behöver en dl, så mycket åt mina 4kg kaniner men antar att jag haft bättre pellets el mer lättföda kaniner.

[Nikodemus]
11/6/14, 7:13 PM
#43

Men så är det.de jag har nu tycker även min hane om. väger inte mina kaniner.

Leritza
11/6/14, 7:44 PM
#44

du borde väga dem, att ha koll på vikt och hull är nr 1 när det kommer till djur. (kraftig viktförändring är bland första tecken på sjukdom så har man koll på normal förändring märker man sånt lättare)

Och om du nu måste ge blandning så testa istället rabbit royale eller versele-laga Cuni nature (sista har dock int optimala värden men bättre än vitakrafts iaf)

[Nikodemus]
11/6/14, 7:57 PM
#45

Nej vill inte väga dom. ja dom behöver ha det. dom e pigga o glada o busiga o spralliga.

Upp till toppen
Annons: