Annons:
Etikett05-vila-i-frid
Läst 1607 ggr
Roonja
2/18/14, 1:13 PM

Vila i frid Mumin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I torsdags åkte min mamma iväg och avlivade Mumin. Mumin var världens underbaraste i början men snart började han bitas och anfalla i buren. Så jag tänkte att det kanske blir bättre om han får vara som en hund, fri tillgång till ett helt hus. Men vi har ju hundar som inte skulle låta honom vara. Så min kompis tog över honom och lät honom vara som en hund och springa fritt i huset. Till en början gick det bra men han anföll fortfarande och bet. Han jagade även iväg hennes shiba(hund) och åt av hennes mat. Till slut blev det dock förmycket. Vi var vakt åt honom medan min kompis var på semester och han bet mig när jag höll i honom och när min mamma skulle städa buren så anföll han henne. Hon satt då på sig sin vinterjacka och fortsatte att städa. Han flög då på henne och bet henne rakt igenom vinterjackan ner i armen så hon fick en stor blodutgjutning. Han fick dock åka hem och en vecka senare hade han bajsat i min kompis soffa och tagit beslag på en filt och bet och hugg när hon försökta ta den, så min kompis tog ner honom från soffan och då vände han sig om och bet och hoppade efter henne. Vi tog det tuffa beslutet att avliva honom men det går ju inte heller att ha en sådan aggressiv kanin som man till slut blir rädd för.

Jag har haft kanin i alla år, även hermelin och detta var den första som bettet sig så. De andra har varit änglar.

Nu är Mumin en liten ängel där uppe och han är saknad. Fina Mumin! ❤️ Detta är så ledsamt! Rip Silverhagens Mumin vit blåögd.
1 Juli 2013-13 Februari 2014

Här är hans tråd

Annons:
imsuchadiva
2/18/14, 1:15 PM
#1

Det är alltid tufft att ta såna beslut. Men jag anser att ni gjorde rätt, kaninen mådde inte bra. Han har det mycket bättre nu :)

Roonja
2/18/14, 1:17 PM
#2

#1 Ja så kände vi med, något var ju fel med min honom. 😕

CorneliaAndersson
2/18/14, 7:48 PM
#3

Vila i frid.
Stora kramar till dig!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[vigge_]
2/19/14, 5:47 PM
#5

Förlåt men varför avlivade du en kanin som med största sannolikhet hade sin tonårsperiod!? INTE okej!😡

Vila i frid Mumin❤️🌺

Roonja
2/19/14, 5:49 PM
#6

#5 Det är något fel när kaninen attackerar, ger stora blodiga sår, bitar, river utan anledning och helt utan förvarning. Han kunde sitta i knät och så plötsligt så bet han till riktigt hårt. Försökte man få bort honom då bet han ännu hårdare och hoppade efter och högg. Då är det inte tonårsperiod, utan något är fel, jag vet mycket väl om att de kan bli tjuriga, bitas och rivas i tonårsperioden, men vi kunde inte ha det såhär. Så jag tycker du ska läsa igenom texten innan du utrycker dig sådär, du vet inte hur det var eller hur han var, han mådde inge bra, det här var bäst för honom! 😕 Fick även rekommendationer från erfarna uppfödare, och de sa att avlivning var bäst, både för kaninens bästa och vårat och att detta inte var normalt, inte så här extremt.

Annons:
[vigge_]
2/19/14, 5:56 PM
#7

okej, jag förstår men jag tycker att du borde ha väntat i alla fall och väntat lite längre tills han hade lugnat ner sig, min åsikt. Snö var ungefär lika dan. Hon bet och gjorde utfall men efter ett tag blev det bättre och nu är hon en ängel.❤️

Vila i frid lilla Mumin, otroligt söt var han ❤️🌺

Roonja
2/19/14, 6:15 PM
#8

#7 Då hade han inte mått nå bra tyvärr. :/ För ingen vågade ta på honom längre, han bet genom tjocka handskar så min kompis hade(de sista dagarna) slutat städa buren för hon vågade helt enkelt inte sticka in handen. 😕 Det värsta var att han bara blev värre, efter varje månad så blev det bara värre och värre! 😕

Superbra att det löste sig med din Snö. Kan påpeka också att vi gjorde besök hos veterinären och de sa direkt att han måste avlivas, någonting var helt klart fel.😕 Det kan ju bli såhär, det behöver ju inte vara tonåren.. veterinärerna visste även om detta och de trodde inte det var själva tonåren, utan att det var något annat som spökade i huvudet. För man såg liksom i Mumins ögon att något var fel när han gjorde sina attacker, som om han var helt borta! 😕

Ja han var så fiiin min lilla snöboll! ❤️

CorneliaAndersson
2/20/14, 1:00 AM
#9

Varsågod!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Emmetem
3/13/14, 9:54 AM
#10

Jag instämmer faktiskt med vigge_ på denna fronten. Onödigt enligt mig. Jag har också haft otroligt aggressiva kaniner som kommit till mig. Som min ridlärare sa till mig: "Det är aldrig djuret det är fel på, det är omgivningen." En kanin blir inte aggressiv för ingenting. Antingen var det hanteringen, omgivningen eller så hade han kanske ont. I vilket fall skulle det gått att ta reda på. Enligt mig rekommenderar veterinärer allt för ofta avlivning. "Bättre att skaffa en ny bättre!". "På min tid.." så reparerade man problem om något var fel, inte tog bort det. När jag kommer till veterinären i vår hemstad säger jag varje gång: "Jag vill inte höra ordet avlivning här, för det vägrar jag gå med på såvida det inte går att bota. Okej?" Må vara rätt otrevligt, men jag hatar verkligen när sånt händer.
Var inte meningen att kapa tråden, men var tvungen att uttrycka min åsikt.

V.I.F Mumin. 🌺

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Roonja
3/13/14, 10:17 AM
#11

#10 Tycker dock der är onödigt av er att utrycka er så! Vi kunde inte ha det såhär. 😕 Han var för aggressiv, vi har fått rekomendationer av "ERFARNA" uppfödare som sa att det var bäst att avliva(inte bara veterinären alltså). 😕 För blir en hane så blir han troligtvis inte bättre. Då han hade hållt på så sedan han var 9 veckor-7 månader. Han bet oss blodiga. 😕 Och att ha en kanin som man inte kan röra eller städa buren åt är inte hälsosamt. 😕

Och att anklaga mig/min familj för dålig hantering eller omgivning tycker jag var riktigt lågt av dig. 😕 Min famij har alltid haft djur och vi behandlar dem som familjemedlemmar och på det ödmjukaste sättet. Vi älskar våra djur, vi skulle aldrig göra något som skadar dem, vara elaka mot dem mm. ❤️ Djur kan vara aggressiva, skygga och det behöver inte betyda att det är ägarens fel. Den snällaste ägaren kan får aggressiva djur. Då handlar det inte om hanteringen(det kan göra i andra fall) utan att det är något fel i djurets huvud. Utbildade veterinärer har berättat detta för mig och har även lärt mig det av egen erfarenhet. 😕

Veterinären är sen länge en god vän och hon/dem rekomenderade inte avlivning bara för att avliva och skaffa en ny. Vi skaffade aldrig en ny kanin. Tycker att det är så förnedrande att bli såhär nedtryckt och ni gör så andra tror att jag är dum mot djuren. 😕 Ni kan gärna få komma hem hit och se hur jag behandlar mina djur. Det är mina skatter! Mina änglar! Jag gör allt för dem! ❤️

Jag ber om ursäkt men jag blev riktigt upprörd av ditt inlägg, känns som du skyller på mig. 😕 Förstår att du vill utrycka din åsikt, men när du inte vet ett dugg om hur situatuonen såg ut och att du inte har sett hur han betedde sig så tycker jag inte du ska utrycka dig sådär och du måste tänka på hur du utrycker dig också för jag tar riktigt illa vid mig! 😕 Menade självklart inte att låta dum, men du kan tänka dig för, tänk dig själv i situationen att bli biten varje dag, blodig på hela armarna, det gör ont, både på armarna och att se kaninen bete sig så och att man inte kunde göra något åt det. Jag kunde inte ens städa buren för då hoppade han fram och bet mig. Jag kunde inte hålla honom… 😕

[Siffran2]
3/13/14, 10:56 AM
#12

#11 Efter att ha sett dig på olika forum och dina djur och dina hemsidor under alla år så har jag sett att du är en människa som bryr dig om djuren! Kramar till dig! 🤗 Tycker det är dåligt av folk att utrycka sig sådär utan att känna till situationen!! Förstår att du är upprörd, men folk som ser detta vet redan hur bra du är med djur, hur mycket du bryr dig om dem, och all genetik du kan, helt otroligt. Sånna djurägare som du borde världen vara full av! ❤️❤️❤️

Vila i frid Mumin!!! 😕

Roonja
3/13/14, 11:01 AM
#13

#12 Tack det värmer! ❤️

Men samtidigt kan jag ju också förstå de andra, jag har ju förstått att de tror att det var "tonåren". Visst kan det ha spelat med i hur han betedde sig men så var inte fallet, vilket jag skrivit innan. Han undersöktes av veterinären och hon sa att det troligtvis var ett dolt fel som gjorde att han hade ont. Särskillt när hon rörde vid ryggraden så reagerade han, så hon trodde att det var diskbråck, och det kan djur få utan att blivit dåligt hanterade mm. 😕

Jag tog mig mest illa vid att hon skrev att det berodde på hantering. Vilket jag kan garantera att det inte gjorde. ❤️

Annons:
Emmetem
3/13/14, 11:46 AM
#14

#11 Jag har aldrig påstått att ni har behandlat honom dåligt, jag skrev: ""Det är aldrig djuret det är fel på, det är omgivningen." En kanin blir inte aggressiv för ingenting. Antingen var det hanteringen, omgivningen eller så hade han kanske ont." Jag menade inte att ni behandlat honom illa. En kanin föds inte aggressiv. Och erfarna uppfödare avlivar ofta djur som är aggressiva, ja. Varför? För att de inte vill sprida det vidare i sin avel och vill inte ta sig tid att behandla problemet. Det är lättare att ta bort. En hel del uppfödare föder även upp köttkaniner. Det är lätt för de att avliva för minsta lilla, bättre linjer finns ju att köpa. "Tycker att det är så förnedrande att bli såhär nedtryckt och ni gör så andra tror att jag är dum mot djuren." Jag har aldrig någonsin skrivit att du är dum mot dina djur. Men enligt min åsikt så tycker jag inte om att avliva för aggressivitet då jag helt enkelt tycker det är totalt onödigt. Annars hade jag haft ett flertal kaniner här hemma avlivade för flera år sedan när de kom till mig aggressiva, bet en blodig och så att man inte kunde hålla de. Men gissa vad? Världens kelgrisar idag. Är den aggressiv är det något fel, ja. Men en kanin föds inte aggressiv - utan ett liv är som lera. Allt eftersom den föds formas den efter omgivningen. Den föds inte aggressiv. Det var inte meningen att du skulle uppfatta det som att jag hoppade på dig. Det var meningen att uttrycka min åsikt i det hela och försöka få folk att inse att det inte är den enda vägen ut - och att man inte behöver avliva för aggressivitet. Väldigt många avlivar för ingenting. "Förstår att du vill utrycka din åsikt, men när du inte vet ett dugg om hur situatuonen såg ut och att du inte har sett hur han betedde sig så tycker jag inte du ska utrycka dig sådär och du måste tänka på hur du utrycker dig också för jag tar riktigt illa vid mig!" Jag har ett hum om hur situationen såg ut då du faktiskt skrivit det upprepade gånger i tråden, och jag har själv varit i exakt samma sits. Ägarna ville avliva, men jag vägrade så jag fick kaninen istället. Världens gosigaste kanin som bara hade blivit felhanterad. Jag menar inte att du har hanterat Mumin dåligt, det har jag aldrig trott. Såg dina bildtrådar på honom när han var liten och på de såg det verkligen inte ut som om han hade det dåligt direkt. Vill du kanske hellre att vi tar detta i PM och att jag raderar våra inlägg? Om du ville att detta skulle vara en "R.I.P-tråd". Lätt att uppfatta mig som otrevlig när jag inte använder överdrivet mycket smileys.

Mumins aggressivitet kan ju ha berott på tonåren + diskbråcket. Men då är ju diskbråcket en faktor där, då hade han antagligen ont. Jag ser inget negativt i att avliva en kanin som är sjuk och inte går att bota + att den skulle dött om man inte avlivade den. Men aggressivitet ser jag ingen anledning till att avliva för.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Roonja
3/13/14, 1:03 PM
#15

#14 Tack för ditt svar! Nej det är lugnt, fick svaren jag behövde. Jag följde uppfödarnas råd och veterinärens och förstod ju själv att detta inte fungerade efter att veterinären sa att han hade ont, och då fanns det ju en anledning till varför han bettedde sig som han gjorde. Och visst är det inte den enda åtgärden man ska ta till, inte alls. Men i just denna situation så var det nog rätt.

Jag ser en anledning att avliva för aggressivitet, men bara om det finns något bakom det. Och vi var medvetna om att han hade ont, vilket jag skrivit långt upp i tråden. Det berodde ju inte på "ingenting".

Nej Mumin hade det bra här! Han fick all kärlek och ompyssling som han behövde och lite till.

Sen skulle jag själv inte rekomendera någon att avliva sin kanin bara för att den var i tonåren, men med just lilla Mumin så var det inte bara tonåren, helt klart. Har haft många kaniner innan och jag har med genomgått tonåren på kaniner.

Jag uppfattade uppenbarligen ditt inlägg fel över, då det kändes som jag blev påhoppad över att jag skulle behandlat honom dåligt. Det var lite svårt att inte göra det, men förstår att det kan inte vara meningen att göra mig upprörd. Det är ganska lätt att bli upprörd när man gör allt för sitt djur, när dem är hela ens värld och så hör man av någon att man skulle behandla dem illa.

Emmetem
3/13/14, 1:16 PM
#16

#15 Inte meningen att få dig att känna dig påhoppad 🙂 Förstår hur det är! Jag själv är ju som en hönsmamma över mina husdjur och blir också helt till mig om folk påstår sådant om mig. Lite överbeskyddande är jag..

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Roonja
3/13/14, 1:24 PM
#17

#16 Jo så är jag med! Alla min djur är mina små bebisar! 😃

På tal om inget ser jag att du har en råtta på din Avatar! :D Jag själv väntar spänt på mina råttbebisar. Ny råttägare! :) (ursäkta ot)

Emmetem
3/13/14, 1:36 PM
#18

#17 Det är din tråd, det får vara hur OT du vill såvida det inte strider mot våra Skrivregler här på HiF :) Yes! Jag har en råtta, Ella heter hon och det är sötnosen på bilden :) En liten roan! Tänk på att råttbebisar smakar på exakt allt de får tag i, så du undrar varför de nafsar så ofta. Ella på bilden blev man tokig på för hon bet och smakade på allt som hon fick tag på! Fingrar, öron, kläder, mat (min mat..) och diverse andra saker.. Så det är ett jäkla jobb med småttingar! :) Vad är det för färg du har på G då? :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Roonja
3/13/14, 1:49 PM
#19

#18 Jag är ny råttägare på det sätt att jag inte haft råttor hemma, men jag har haft alla möjliga gnagare, och jag har även haft råttbebisar hos en kompis. Så jag är väl medveten om att de smakar på allt. 😊

Åh roan är så himla fint! Hihih öron, ja dem smaker väll gott. ^^ Jag står i "kö" till en kull, antingen siames, blue, black, russian blue i dumbo och rex eller toppörad. :) Ja visst är det jobb med småttingar! 🙂

Emmetem
3/13/14, 1:53 PM
#20

#19 Åh, siames som är så snyggt! Hade jag haft möjlighet att välja vilka som helst färger så hade jag valt champagne, så snyggt! Älskar dumbo också 🙂

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Roonja
3/13/14, 2:07 PM
#21

#20 Ja, champange är riktigt fint, även Amber och honey är riktigt fint! Skulle vilja ha det, men Zickan får inte det så ofta. :/ Så det blir nog de andra färgerna! :)

Finns en råtthona som är champange här där jag bor, en riktigt trevlig hona. Dock blev hon övergiven av sin ägare, så hon och hennes syster bor där min mamma jobbar.

Emmetem
3/13/14, 3:38 PM
#22

#21 Ja, verkligen fina färger! :) Åh, vill ha en champagne. Får flörta lite med pojkvännen när vi flyttar ihop ;)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Zakarias
3/13/14, 4:09 PM
#23

#5, #10

En sådan "tonårsperiod" är absolut inte okej, tycker TS gjorde helt rätt i att avliva då kaninen uppenbarligen inte mådde bra.

R.I.P. 🌺 Jättetråkigt att han blev sådär, hade också en kanin som jag var tvungen att ta bort p.g.a. aggressivitet :(

/Zakarias

Roonja
3/13/14, 4:22 PM
#24

#22 Ja gör så ;) 

#23 Tack, det tycker jag med! Det värmer! ❤️

Upp till toppen
Annons: