Annons:
Etikett01-avel-genetik-uppfödning
Läst 1221 ggr
EllenWe
2013-07-02 11:43

Kan inte bestämma mig

Jag behöver akut hjälp!

Jag har ett tag nu funderat på att köpa renrasiga hermeliner och starta en liten hobbyuppfödning. Men nu funderar jag på om det är lättare att sälja hermelinungar med inslag av lejon.. Kan det vara så?

Ofta tycker folk att Lejonhuvade är sötare.

Som ni märker har jag lite beslutsångerst. Skriv i kommentarerna vad ni tycker är ni snälla!

(Rubrik ändrad av medarbetare)

Annons:
[vigge_]
2013-07-02 13:28
#1

Jag tycker att du ska avla på renrasiga hermeliner!😍

Tycker att hermeliner är MYCKET sötare än en lejonhuvad hermelinkorsning🙂

OneSound
2013-07-02 13:28
#2

Haha akut? ;)

Personligen så uppskattar jag rasrena hermeliner. Men gärna wienertecknade då det inte är så vanligt.

Det finns dock väääldigt många lejonhuvade kaniner till salu. Dessutom andra kaniner. Så tänk både en och två gånger på varför du vill sätta kaninungar till världen. Jag skulle själv tycka det var mysigt med att ha en hobbyuppfödning. Men den bistra sanningen är att marknaden är mättad på kaniner.

Aut viam inveniam aut faciam

[vigge_]
2013-07-02 13:32
#3

#2 håller med till fullo!🙂

EllenWe
2013-07-02 14:38
#4

#2 Ja, jag har kontakt med en uppfödare med renrasiga hermeliner och hon har en kull just nu, om jag inte tar en unge ur den kullen får jag antagligen vänta tills nästa sommar och sommaren därpå kan jag börja med min uppfödning. Det skulle ju dröja 2 år.

Det vore ju praktiskt och avla med lejonhuvade eftersom det är lätt för mig att få tag på dem. Själv tycker jag det är svårt att få tag på en renrasig hermelin. Men är det nån skilnad på deras temperament?

/Ellen 😉

OneSound
2013-07-02 15:30
#5

#4 Det finns andra uppfödare, och man kan alltid köpa en vuxen kanin. Dock ska man ju inte stressa in i en sak som att avla. 2 år är ju egentligen inte så mycket, men om du bestämt dig för endast hobbyuppfödning så låter det nog länge om du endast längtar efter en söt kull.

Håller med dig angående renrasig hermelin, iaf en med stamtavla. Jag har inte haft lejonhuvade (inte varit speciellt förtjust i dom) så kan inte tala från egna erfarenheter hur de är. Men hermeliner är ju lite mer spunk i kan jag tycka. Men å andra sidan så var båda mina pojkar lugna, super gosiga och älskade att bara ligga och mysa. Så det är ju såklart individuellt.
Det finns säkert några trådar om hur lejonhuvade och hermeliner beter sig överlag. Man måste ju ändå leta upp info om man ska avla 😉

Aut viam inveniam aut faciam

[Mi-rand-a]
2013-07-02 20:56
#6

Alla tycker ju olika så finns minst lika mycket som hellre tycker om renrasiga hermeliner. Jag föredrar heltklart renrasiga hermeliner då med inslag av lejonhuvade oftast får långa stårn på skallen vilket jag avskyr ;p

Annons:
EllenWe
2013-07-03 14:50
#7

okej tack!

Hur gör man för att få tag på sina drömkaniner? Ja menar alltså att man vill ju inte ha en kopia av en uppföning som inte ligger alls så långt bort från än själv. Det ska vara personligt och populärt. Vart får man tag på kaniner i rätt ras, färg & täckning? Måste man åka utomlands för att hitta dom?

blomsterkvinnan
2013-07-06 18:02
#8

Hej.

Jag har en hermelin tan brun hane till salu, han har fått på utställning som vuxen 94p han är mycket snäll. Stamtavla finns självklart med.

Har med en hermelin tan svart hona hon är ca 8 veckor. Mycket snäll tjej som gillar att springa runt.

OneSound
2013-07-06 19:30
#9

Börja med att söka på alla möjliga ställen. Ta kontakt med uppfödare och berätta vilka färger du är intresserad utav.

Aut viam inveniam aut faciam

Summerdogs
2013-07-09 21:25
#10

Renrasig och satsa antingen på wienertecknat i riktigt häftig teckning eller på en färg som du gillar som också går att ställa ut. Ja kel i fräck teckning eller utställnings kanin xD

JessicaOlin
2013-09-11 15:17
#11

Du ffår söka på olika uppfödare Tror skaf ska ha en massa olika färger och raser Så kika på deras hemsida och fundera lite

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Upp till toppen
Annons: