Annons:
Etikett00-allmänt-kaninprat
Läst 2437 ggr
JessicaOlin
2013-02-15 00:14

Uppfödarintervjuv - mall

Hej Då ja fått pm om att göra en sån här mall så Har jag nu hittat en gammal som har använts förut men tyckte de va bra frågor skulle va kul om man gjorde lite uppfödarintervjuv skriftligt live här på hermelinkanin.ifokus.se De går ut på att svara på frågorna och sen kan man se lite vad andra svarat med Gkopiera och gör ett inlägg och sen fyll i :) Här är mallen: Vad heter du? Vart bor du och vart ligger uppfödningen? När fick du din allra första kanin, och var det en kelkanin eller ett avelsdjur? När startade du din kaninuppfödning? Vad heter din uppfödning? Vilken ras/vilka raser föder du upp förutom Hermelin, om du gör det?. Hur kommer det sig att du valde just den ras/-er du har? Vad fick dig att vilja starta en uppfödning? Vad tycker du är viktigast med kaninerna du säljer? Hur många kaniner har du? Föder du upp till hoppning, utställning, avel eller kel? Har du åldersgräns på dina köpare? Är du aktiv inom utställning eller kaninhoppning? Vem fick dig att börja med kaniner? Vad skulle du vilja ge för tips till den som vill starta en egen uppfödning? Vad behöver man tänka på? Hur kommer du på namn till dina kullar? Har du någon hemsida/blogg?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

  • Redigerat 2022-08-22 14:38 av Niklas
Annons:
Zakarias
2013-02-24 20:31
#1

Vad heter du? Zakarias 

Vart bor du och vart ligger uppfödningen? Jag bor i en liten by i Västerbotten.

När fick du din allra första kanin, och var det en kelkanin eller ett avelsdjur? Min Första egna kanin var en Zobelsiames blå Dvärgvädur, dock utan stamtavla.

När startade du din kaninuppfödning? Har inte haft någon kull än, men ska ta min första kull i sommar är det tänkt

Vad heter din uppfödning? Har inte bestämt namn än….. 😇

Vilken ras/vilka raser föder du upp förutom Hermelin, om du gör det? Det kommer bli Angora, Dvärgvädur och kanske Hermelin. 

Hur kommer det sig att du valde just den ras/-er du har? Därför dem har ett väldigt bra temperament. Och så gillar jag utseendet på rastypiska Dvärgvädurar och Hermeliner. 

Vad fick dig att vilja starta en uppfödning? Därför jag gillar projekt, och att föda upp och sen ställa ut ungar är är som ett projekt.

Vad tycker du är viktigast med kaninerna du säljer? Att dem inte bär på sjukdommar/defekter, och att dem är allmänt trevliga och är lätta att hantera.

Hur många kaniner har du? För tillfället har jag 4 kaniner, 1 Angora, 1 dvärgvädur, 1 hermelin och 1 Teddydvärgvädur :)

Föder du upp till hoppning, utställning, avel eller kel? Utställning, avel och kel. Jag vill att kaninerna ska funka till allt. Angororna säljer jag bara som till utställning och ullproduktion.

Har du åldersgräns på dina köpare? Njae inte riktigt. Men jag har dock stora krav av mina köpare. Dock så skulle jag aldrig sälja en Angora till någon under 16 år.

Är du aktiv inom utställning eller kaninhoppning? Ja , inom utställning.

Vem fick dig att börja med kaniner? Det kom bara naturligt. Jag ville bara ha en kanin :)

Vad skulle du vilja ge för tips till den som vill starta en egen uppfödning? Vad behöver man tänka på?  Var noga när du väljer avelsmaterial, och köp inte första bästa.

Hur kommer du på namn till dina kullar? Går lite efter olika teman, typ kryddor, filmer o.s.v.

Har du någon hemsida/blogg? Nej, inte än tyvärr..

/Zakarias

Beatrice_Love_Kaniner
2013-04-25 11:43
#2

Vad heter du?

Anna Beatrice Christersson

Vart bor du och vart ligger uppfödningen?

Jag på på Ingarö som ligger i Värmdö 🙂uffödningen har jag hemma på tomten, kontakta mig för att veta mer om exakt vart det ligger

När fick du din allra första kanin, och var det en kelkanin eller ett avelsdjur?

Min första kanin var en vit rödögd dvv som var inne kanin, han parade några honor men inte mina honor. Han var bara kelkanin och jag var ca 8 år

När startade du din kaninuppfödning?

Så fort min hane vart könsmogen lånade jag ut mina hanar för avel men den startar riktigt igång nu i sommar då Uni får sin första kull. 

Vad heter din uppfödning?

Ingaröskaniner, har inget bättre namn…

Vilken ras/vilka raser föder du upp förutom Hermelin, om du gör det?.

dvärgvädurar!

Hur kommer det sig att du valde just den ras/-er du har?

dvärgvädur var ju min första kaninras och har alltid älskat den sedan den första dagen jag fick den! Sedan sökte jag bara en hona att egentligen hoppa med som jag kanske kunde korsa med min hane men det vart Uni och hon är alldeles för liten för att paras med min dvv. Hur jag fick tag i Uni var en familj som akut sökte ett nytt hem till henne, hon hade alldeles för långa klor och hon är fortfarande inte riktigt helt tam… Mina dvv köpte jag av en nära vän när jag var ca 12 och hade egentligen inga planer för dem.

Vad fick dig att vilja starta en uppfödning?

Jag ville inte korsa min hermelin med min dvärgvädur så jag parade min hermelin (med stamtavla) med en annan hane med stamtavla, så det blir fina ungar men jag har ingen stor uppfödning med massor av olika avelshanar och avelshonor

Vad tycker du är viktigast med kaninerna du säljer?

Temperamentet, ingen gillar ju aggressiva eller skygga kaniner! Och friska såklart, om man säljer till en okunnig familj som ska ha sin första kanin så är det viktigt att den är snäll och frisk om dem ska ta kull på den.

Hur många kaniner har du?

2 men har plats för fler men jag gillar inte att ha så stor avel på kaniner, tycker att det finns fler kaniner som behöver adopteras från hem där dem inte har haft det så bra ist för att man ska massproducera kaniner!

Föder du upp till hoppning, utställning, avel eller kel?

Båda mina kaniner kan hoppa men har aldrig startat i någon tävling. Min hona har stam så man kan ställa ut ungarna jag tar på henne för pappan har också stamtavla! Sedan behöver man inte avla/tävla med ungarna man köper av mig. Så både hoppning avel och kel!

Har du åldersgräns på dina köpare?

Jag vill helst att föräldrarna ska kontakta mig men mina kaniner säljer jag till både privatpersoner och barnfamiljer!

Är du aktiv inom utställning eller kaninhoppning?

Nejm tyvärr inte. Senaste gången jag ställde ut kaninerna var typ förra sommaren men jag tränar i hoppning med båda en gång i veckan.

Vem fick dig att börja med kaniner?

Haha! Min brorsa, han fick sin kanin först och det var det som fick mig att börja med kaniner!

Vad skulle du vilja ge för tips till den som vill starta en egen uppfödning? Vad behöver man tänka på?

Sluta massproducera och om man ska avla sin hona ska man ha en tanke bakom kullen så man får alla kaninungar sålda!

Hur kommer du på namn till dina kullar?

Jag har namnteman! Eller bara namn som ser ut att passa på kaninungarna

Har du någon hemsida/blogg?

http://www.ingaroskaniner.n.nu/

/Bea❤️

/Hälsningar Bea och kaninerna

 

Uppfödning av rex hermelin

CorneliaAndersson
2013-04-29 17:42
#3

Vad heter du?
Alice Louise Cornelia Andersson

Vart bor du och vart ligger uppfödningen?
I en liten by som Teher Tollarp, som ligger i Kristianstad, Skåne

När fick du din allra första kanin, och var det en kelkanin eller ett avelsdjur?
När jag fyllde 4 fick jag min första kanin, en blå dvärgvädur. Hon kom från en djuraffär, så det var bara en kelis

När startade du din kaninuppfödning?
Fick mitt uppfödarnummer 2012, men hade fått någon kelkull innan dess

Vad heter din uppfödning?
Borgargatans Kaninuppfödning (ej registrerad kaningård)

Vilken ras/vilka raser föder du upp förutom Hermelin, om du gör det?.
Endast hermelin just nu, men tar kanske någon blandis kull till hoppträning/tävling

Hur kommer det sig att du valde just den ras/-er du har?
Var mest van vid hermeliner och tycker de är så trevliga och passar mitt sätt bra

Vad fick dig att vilja starta en uppfödning?
Kontakten med djuren, att få se deras utveckling. Detta medförde ju såklart också att få träffa en massa människor.
Och såklart, vem gillar inte små kaninungar? ;)

Vad tycker du är viktigast med kaninerna du säljer?
Att de är friska, inte är aggressiva o,s,v.

Hur många kaniner har du?
Just nu har jag bara 1, väntar på en lejonhuvad DVV hona (Tar det lite lugnt med uppfödningen nu när jag ska börja på gymnasie å så)

Föder du upp till hoppning, utställning, avel eller kel?
Utställning, avel och kel, men ev. hoppning senare

Har du åldersgräns på dina köpare?
18år eller så ska målsman vara med vid köp (Även målsman som skriver under papper, eftersom det är den som har ansvaret för kaninen och inte den minderårige)

Är du aktiv inom utställning eller kaninhoppning?
Skulle ställt ut för första gången med min före detta hermelin, detta blev dock inte av, så nej, inte ännu.

Vem fick dig att börja med kaniner?
Det går i släkten, min pappa berättade för mig redan när jag var väldigt liten att han hade fött upp kaniner, då började jag fantisera om en egen kanin. Och sen blev det bara mer och mer :)

Vad skulle du vilja ge för tips till den som vill starta en egen uppfödning? Vad behöver man tänka på?
Att läsa på, inte bara skaffa en kull, ''bara för att''. Jag läste på i 3 år innan jag ens skaffade den första kaninen som jag skulle ta en kull på, och ändån lär jag mig fortfarande. Ha ett vettigt syfte med kullen, se till att ha några intresserade utav en unge, eller 2. Tänk på färger, vilka som ska och inte ska blandas o,s,v.

Hur kommer du på namn till dina kullar?*
Har ett litet ''lager'' med kullteman, som jag sedan väljer beronde på antal ungar och färger

Har du någon hemsida/blogg?
www.borgargatanskaniner.weebly.com

:))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

JessicaOlin
2013-09-10 21:34
#4

Fler som vill skriva intervjuver?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Upp till toppen
Annons: