Annons:
Etikett03-utställning-tävling-träffar
Läst 1546 ggr
julia12313
5/8/12, 7:40 AM

Utställning?

Hej! Det är lite saker jag undrar inom utsällningen bland kaniner.

1. Måste kaninen ha stamtavla för att vara med? Eller räcker det med härstammningsbevis?

2. Måste kaninen ha godkänd teckning för att kunna ställas ut?

3. Måste man träna kaninen på något vis?

Annons:
Zakarias
5/8/12, 9:06 PM
#1

1. Ja ,och den måste även ha öron eller ringmärkning som är gjord av uppfödaren/veterinär.

2.Ja annars kan den inte ha stamtavla.

3. Ja den måste tränas att stå fint, den ska vara vam vid hantering och bli vänd på. Man ska kunna kolla tänderna utan att den bits eller sprattlar. http://kaninmagazinet.se/2012/april/infor-utstallning.html

/Zakarias

julia12313
5/9/12, 3:27 PM
#2

Okej tack. Någon sa till mig att man inte behövde träna hermelinkaniner lika mycket som andra raser??

Zakarias
5/9/12, 4:20 PM
#3

#2 Nej, dem gehöver inte lära dem att stå fint ibland. för det kommer ibland naturligt.

Men man måste träna dem att ligga på rygg och kolla tänder.

/Zakarias

Lina R
5/9/12, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nja det är inte riktigt sant.

Hermeliner är en ras man måste träna rejält för bra resultat. En del har det naturligt, men ytterst få.

Och på hermelin är det superviktigt med presentationen, det är en stor del av bedömningen.

För tillexempel Holländsk kanin så räcker det med att dom inte ligger platt på bordet, och det klarar de flesta av sålänge som dom inte är livrädda. De behöver inte tränas såsom hermeliner.

Hermeliner och harar är de man måste träna mest med. Presentationen är så enormt viktig i bedömningen.

Ett exempel på en som är jättebra på att presentera sig, på den här bilden sitter han tillochmed lite väl bra, han har dragit in rumpan lite:

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
5/9/12, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och en som jag inte får till att sitta snyggt hur mycket jag än tränar, det här är det bästa jag kan åstadkomma med henne, och det är INTE bra:

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Upp till toppen
Annons: