Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 3533 ggr
[casmerskaniner]
2011-08-02 11:31

kanin i lägenhet

Jag ska flytta till en ny lägenhet, en 1.a och funderar på en eller två kaniner. Tycker dem är söta, billiga i drift, trevliga och smarta.

Hermelinkaniner verkar små och behändliga, är det lätt att lära dem att gå på låda, hur och var ska man förvara hö och foder.

Några förslag på burinredning mm?

Annons:
BusBella
2011-08-02 11:33
#1

I buren borde du ha ett hus, matskål, vattenflaska, toalett och höhäck. Sen finns det flera leksaker om du vill ha det men det är iallafall det som är det mest nödvändiga.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[Momiji]
2011-08-02 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har själv 2 hermelinkorsningar i en 1:a, förrutom det # 1 skrev kan jag tipsa om en kaninmatta. Alltså en stor matta utanför buren som kaninen kan skutta omkring på utan att halka Glad

Asplyckans kaniner
2011-08-02 11:40
#3

lätt&lätt , när du ska lära de, "gå på toa" så kan du ju plocka upp kiss & bajs som h*n gör överallt förutom i toan , lägg det i toan , då förstår dem senare att dem ska gå & göra sina behov där.

vissa kaniner går ju & kissar i ett hörn (om dem inte har nån toa) så då är ju dem renliga av sej.. osv , ja hoppas du förstår min dåliga förklaring Skäms

[casmerskaniner]
2011-08-02 11:45
#4

Okej, visst kan dem behöva något att gnaga på?

Asplyckans kaniner
2011-08-02 11:46
#5

#4 , ja vad man kan göra är att gå ut & plocka grenar , t.ex. Fruktgrenar

gärna med löv på så dem blir lite sysselsatta

[casmerskaniner]
2011-08-02 11:51
#6

Smart, det blir nog inte så svårt att lära en kaninunge gå på låda? :)

Annons:
Asplyckans kaniner
2011-08-02 11:52
#7

#6 , jag vet inte riktigt , men om du gör så att du lägger avföringen i lådan så blir det nog inga problem :)

[casmerskaniner]
2011-08-02 11:54
#8

Okej, på vintern äter dem väl också kvistar? Även om det inte finns några löv då?

Asplyckans kaniner
2011-08-02 11:56
#9

#8 , ja , men tänk på att på vintern att om du ska ta Björk kvsitar måste du klippa  av 5cm på toppen av kvisten då björken bildar ett slags gift som inte är bra för kaninen att få i sej.

[casmerskaniner]
2011-08-02 12:12
#10

Tack för svaren vilka bra id'eer! Visst borde man kunna ha två kaninhonor som växer upp i samma bur tillsammans,

eller är det bäst att ha en hane och en hona?

Asplyckans kaniner
2011-08-02 12:17
#11

#10 , Om dem är små dvs några månader så ska det inte vara några problem , bara du inte tar en hona & sen efter ett år eller nått köper en till , då finns det risk att dem börjar bråka. Det kan ju finnas risk till att dem bråkar ändån , det måste du vara berädd på.

& om du skulle ta en hane måste du kastrera honnom då det kan bli oväntat med oplanerade kullar & det kan vara jobbigt för honan med en hane som hoppar på en hela tiden. Du bör inte ha en hona med hennes kullbror då det kan bli inavel som inte är sådär super bra.

det brukar bli bäst med en hona & en kastrerad hane. men dem kan ju ändån börja bråka då kaniner inte är något flockdjur.

[hellosunshine]
2011-08-02 17:54
#12

#11, Kaniner ÄR flockdjur!!

Enl. djurskyddslagen bör man ha kaniner i par eller flock…

Asplyckans kaniner
2011-08-02 17:56
#13

#12 , många som säger att kaniner inte är flockdjur.

Annons:
Asplyckans kaniner
2011-08-02 17:57
#14

#12 , aja , förlåt mitt fel.

[Momiji]
2011-08-02 18:10
#15

Jag har en kastrerad hane och en hona. Dom kom inte överens i början, men efter 3 månader hade dom blivit riktigt bra kompisar. Så om dom inte kommer överens med varandra så är ett tips att hänga en filt mellan burarna(om dom har varsin bur). Det funkade jättebra för mig och nu är filten borta och dom sitter och nosar på varandra genom gallret på sina burar nästan hela tiden, förrutom när dom är ute.

[Momiji]
2011-08-02 18:13
#16

När det gäller förvaring av hö och andra saker har jag en liten byrå som står i hallen med pellets, hö, leksaker, kam och klosax Glad

Kristall
2011-08-03 23:10
#17

#12: Kaniner är inte flockdjur, de är kolonidjur och går alltså inte i flock i naturen. Att de ska hållas i par/flock är en rekommendation och alltså inget måste, och inget man ska följa blint. Vissa kaniner trivs med sällskap, andra inte. De allra flesta kaniner trivs dock ypperligt ensamma, då kaniner av naturen är revirbeskyddande och oftast vill ha sitt för sig själva. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Neuzs
2011-08-08 01:06
#18

Kaniner är INTE flockdjur, det är ett KOLONIdjur.

I ''naturen'' lever de inte i flock, de lever i kolonier. alltså vistas de flera stycker på samma ''revir'' men bor en och en i sina hålor. Alltså är det inte naturligt för en kanin att bo i samma bur som en annan kanin. Det kan fungera, men är absolut ingen garanti på det.

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Upp till toppen
Annons: