Annons:
Etikett00-allmänt-kaninprat
Läst 907 ggr
Misscat
4/16/16, 9:18 PM

Undram

Hur är temperament på en Hermelin? Är Hermelin er bra ras när det är många olika människor i hemmet (återkommande) o en ägare med huvudansvar? Är dom läraktiga? Trivs dom med andra kaniner? Hur är dom med andra djur? Äter dom mycket om dagen? Vilken bur storlek? Jag vet störst är bäst. Men tänkte lagom. Mer jag behöver tänka på med Hermelin?

Annons:
Fridaaaa
4/16/16, 9:31 PM
#1

Mycket av det du skriver beror mer på individen skulle jag säga :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
4/17/16, 1:24 PM
#2

Som Frida säger skulle jag också säga att de mesta beror på individen och inte rasen :) Jag har en som är hälften hermelin och han passar bra i det mesta du säger. Lär sig ganska fort och är väldigt snäll. Har gått med hona förut och det har gått bra.

Zingo ;D

[lillelull]
4/21/16, 1:16 AM
#3

Ja verkligen så olika de där.. 

Om jag skulle svara utifrån min hermelin Tuva, Allting är dock helt upp till individ så jag skriver bara sett ur mitt perspektiv och hur Tuva är. Hon är en renrasig hermelin på 7 månader.

Tuva är jättesnäll, tam, kelig, hon har aldrig någonsin uppvisat att hon skulle bli sur oavsett vad man gör, klippa klor eller torka ögonen , sätta på sele, allting funkar jättebra. En drömkanin när det gäller all hantering och allt annat egentligen också.

 Tuva tyr sig väldigt mycket till mig och det märks att jag är hennes .. ja vad ska man säga, jag är hennes människa, hon gillar andra också och kan slicka på deras fötter om de går nära henne och hon skuttar efter men hon vill gärna att de ska sätta sig ner och inte börja klappa henne direkt utan att hon ska komma fram och kolla läget lite och se om det är en trevlig person innan de får börja klappa och ta upp henne. Men hon är alltid snäll ändå, bara kanske inte lika sådär HEJ klappa mig, gosa med mig och hoppar inte upp direkt i knäet på dom som hon gör på mig. Men jag är hemma med henne 24/7 och hon är frigående så hon är ju van vid mig mest. 

 Läraktiga.. Tja, Tuva vet vad hon heter och kommer när jag kallar på henne och jag har inte försökt lära henne några saker direkt men hon blev rumsren efter en vecka hos mig bara och då hade hon aldrig haft en " toalätt" som hon har här och vi började med mattor i buren efter en vecka och hon kissar bara på sin toa och är väldigt duktig med allting kring rumsrenheten så lätt att lära var hon där men detta är ju så olika med kaniner, det har inget med just hermeliner att göra, och hon har en extra toa utanför buren eftersom hon är lös så ska hon inte behöva gå in och gå på toa i buren så hon har en låda i rummet också. Som en kattlåda ungefär. Med toalätt strö och hö i. 

Tuva bor med en katt, han är ju väldigt mycket större än henne men de kommer bra överens och Tuva är tuff och säger ifrån om hon inte vill leka  mer men hon är väldigt på katten och vill hela tiden tvätta och slicka på honom och han får nästan gå iväg från henne för hon vill hela tiden " hänga" med honom och han blir nästan lite irriterad på henne.
De älskar nog varandra  men kan störa sig på varandra när de umgås för mycket och då hoppar katten upp i sin ställning och låter Tuva hoppa omkring själv. Men de är gulliga ihop. 
Jag har en bur som är 120x60 men hon är bara instängd på natten annars är buren öppen och hon går in och ut om hon vill, ibland går hon in i buren och sover där halva dagen och sen går hon ut och leker och ibland vill hon inte alls va i buren under dagen men hon är van vid att gå in i buren när jag ska sova typ som nu .. hon går in vid 01.00 och sen vaknar hon när ja vaknar och då släpper jag ut henne och sen är hon ute hela dagen. 
Vad du behöver tänka på när du skaffar en hermelin? 
Allt som du skulle tänkt på när du skaffar vilken kanin som helst egentligen.. En bra uppfödare, oavsett. Det är det första steget. Och att du vet vad du tar på dig när du skaffar en kanin, tålamod och tid och att inte låta kaninen bli förvisad till att vara i sin bur, det mår ingen kanin bra av oavsett hur stor deras bur är så ska en kanin inte vara i sin bur hela tiden.

Shilou
4/25/16, 7:34 PM
#4

1:Jag tycker hermelinen är en underbar ras men temperamentet kan variera mycket beroende på både individ, vad uppfödaren avlat på och hur man själv är som djurägare. Så är du intresserad av en hermelin så köp inte första bästa utan åk runt och hälsa på hos olika uppfödare och fråga om rasen, träffa djuren, se hur de bor och  be att få ta på dem.

2:  Vi är en stor familj med både katter och hundar och jag är noga med att hantera mina kullar så tidigt som möjligt samt att så fort de kommer ur boet så är mina barn med och hanterar dem så att det är andra människor som tar i dem i lugn miljö är bara bra.   När de blivit minst 4 veckor så får även andra komma hem och känna och klämma på dem.  Vi tar ut dem så gott som dagligen och håller på med dem.

3: Läraktiga? vet inte vad du tänker på men en hermelin är en mångsidig ras,  både som sällskap, utställning och kaninhoppning.  Har för mig att jag hört någon på fb som klick tränat sin hermelin, själv jag har dock aldrig provat.

4: jag upplever att en del hermeliner trivs tillsammans och några föredrar att sitt eget lilla krypin i fred. 

5: tillsammans med övriga djur kan det variera väldigt mycket beroende på den egna individen och hur det andra djuret är,  vet att några av mina vänner har sina frigående i huset och ligger gärna och myser med husets övriga djur.

6: mina djur ligger på en dagsgiva på mellan 20-50 ml. dvs 2 msk- ½dl om dagen, beroende på årstid. Foder kan variera otroligt mycket och det beror inte bara på mängd utan även vilken sort man ger samt ålder, aktivitet, hur kaninen bor och rör sig. Det allra viktigaste att tänka på är att hö ALLTID är grundfodret och ska finnas som fri tillgång.

7: Kolla gärna på JBV:s hemsida under L80 där du kan läsa om mått på bur, själv anser jag att ingen hermelin ska behöva bo trångt och tar gärna till några extra cm vid bur byggen. De minsta måtten jag har idag ligger på 120x60x60 men tycker nästan de är för små så jag ska bygga om dem och djuren ska få större.

8: Som jag skrev tidigare så var mycket noga med var du köper din kanin, och ha inte för bråttom. När du sedan  får hem den så låt kaninen få vara ifred i några dagar så den får komma till ro och känna av sin omgivning. När man umgås med nya eller små djur tycker jag även det är viktigt att det lugnt när man öppnar buren, låt kaninen komma fram till dig och inte tvärsom.  Öppna dörren och sätt dig bredvid, prata lite lugnande samt sträck fram en liten bit av äpple, morot,gurka eller annan grönsak.  Det kanske tar ett par dagar men bara ni fått förtroende för varandra så har du en vän för livet. Går man för fort fram och bara rycker tag i den så kan de se dina händer  som ett hot och bli otrygga samt anfalla till slut. Detta gäller alla kaninraser och inte bara hermeliner.

En till viktig sak tycker jag är att nämna spökåldern/könsmognaden. Har själv märkt att en del kaniner som varit hur goa och mysiga som helst helt plötsligt blir som förbytta runt  7-8 månader.  Jag kallar det spökålder, och har sett det på några av mina inköpta djur. Det försvinner med tiden bara man fortsätter som vanligt och tar det lugnt.

Upp till toppen
Annons: