Annons:
Etikett00-allmänt-kaninprat
Läst 618 ggr
[lillelull]
3/14/16, 10:45 PM

Kanin & Katt

Hej! 

Jag ska snart få hem en liten hermelin kanin hona och undrar nu om det finns några bra goda råd som man kan ha med sig i fickan när det gäller introduktionen för katten. Han är 3 årig innekatt och vi bor i en lite större 1 a. 
Han är ganska mammig och lite svartsjuk när det kommer till att andra djur ska vara med mig och försöker gå genast trycka sig fram till mig och klättra över det andra djuret så att säga för att få kärlek GladHjärta En riktig mammagris.

Han har en guldhamster kompis som kom den 2 februari. Han blev lite rädd första gången han såg honom men nu går det bra och han får titta och lukta på honom utan problem och han försöker inte " slå eller döda/äta" hamstern men han initierar gärna lek och försöker typ lägga sig på mage och börja leka som han gör med mina andra katter han träffat, detta går ju såklart inte eftersom hamstern är för liten och inte är en lämplig lekkamrat till katten men jag ser det som ett gott tecken att han inte är aggressiv mot hamstern! 

Men jag tänker lite vad ska jag tänka på mer än att ha tålamod och tid när det gäller introduktionen till kaninen? 

Jag har felliway inkopplad och även zylkene får kissen för att han ska bli lite extra lugn och känna sig trygg, detta hade jag inte när jag tog hem hamstern men tänkte att det kunde vara bra nu. 

Finns det några andra tips/råd/historier/erfarenheter som ni hade velat dela med er av när det gäller dessa två djur tillsammans? 

Jag tänkte att kaninen ska vara i buren den första tiden så att kaninen får bo in sig här hemma och känna sig trygg och veta att det är hennes fristad så hon inte bara springer lös på golvet direkt, då hon inte heller riktigt är helt rumsren också så tänkte jag att det kan vara bra för henne att vara i buren en liten tid i början. Vad tycker ni om detta?  Har fått detta råd av en del andra som har kanin och katt så tror det är ett bra råd.. men ja alltid kul att höra vad andra tycker! 
Tänkte även lägga ut tråden på katter iFokus så man kan höra lite där också!
Det är en stor bur så det är okej tänker jag att ha henne där i början så att det inte blir för mycket inkräktande på varandras revir?

men sen är tanken att det ska vara en lösgående innekanin  då jag inte vill ha en kanin som bor i en bur bara och sitter där hela dagarna..

Annons:
Upp till toppen
Annons: